Tutkimus kiinan kielen oppiaineessa
Kiinan kielen oppiaine tutkii modernia kiinan kieltä keskittyen digitaaliseen viestintään, korpuslingvistiikkaan, kognitiiviseen kielitieteeseen, sosiolingvistiikkaan ja vieraan kielen oppimiseen. Tutkimuksemme käsittelee kielenkäyttöä kiinan kielen ja kulttuurin vaikutuspiiriin kuuluvissa yhteiskunnissa, kielen ja teknologian välistä yhteyttä, kielen ja kognition vuorovaikutusta sekä kielen roolia yhteiskunnallisessa muutoksessa.
Oppiaineen tutkimuksen kohteita ovat mm.
- kiinan kielen konstruktiokielioppi
- digitaalinen viestintä
- kieli ja sukupuoli
- kehollisuus ja Itä-Aasian kielet
- yhteiskunnallisten ilmiöiden diskurssit
- kiinan kielen oppiminen ja opettaminen
Uusimmat julkaisut
A mixed-methods analysis of the translation of quotations in international news dispatches (2025)
Target
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Intersemioosin jäljillä: Sandro Botticellin teokset semiotiikan ja käännöstieteen rajapinnassa (2025)
Mikael: Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen aikakauslehti
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Commenting behavior as a mirror of parasocial relationships and emotional attachment on YouTube. A qualitative study of comments on product-promoting videos in Spanish (2025)
Pragmatics and Society
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Simulated Translation Bureaus: Experiential Learning and Internationalization in Translation Education (2025)
Roczniki Humanistyczne
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Enhancing Language Education through Social Robots (2025)
A Study on Robot Literacy and the Use of Oral Communication Strategies in L2
Apples: Journal of Applied Language Studies
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )