Emission Calculations in Supply Chains

Kuvaus: Hankkeessa tutkitaan logistiikan CO2-päästölaskennan käytäntöjä ja tulevaisuuskuvia. Hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentäminen on ajankohtainen ja akuutti teema miltei kaikille yrityksille. Turun kauppakorkeakoulu tekee tutkimus- ja kehitysyhteistyötä Wiima Logistics Oy:n kanssa ja tutkii logistiikan päästölaskennan käytäntöjä nyt ja tulevaisuudessa.

Lähtökohtana tutkimustyölle ovat logistiikkapalveluja käyttävien rahdin omistajien tietotarpeet ja selvityksen kohteena logistiikka-alalla käytössä olevat tavat tuottaa päästötietoa. Hanke on Wiima Logisticsille merkittävä ponnistus kohti läpinäkyvän ja luotettavan päästötiedon tarjoamista. Yhtiön toimitusjohtaja Heikki Heinonen kertoo Wiiman syventävän hankkeessa osaamistaan CO2-laskennan saralla. ”Haluamme tarjota luotettavaa tietoa asiakkaillemme logistiikan CO2-päästöjen vähentämiseen ja mahdollistaa päästöjen huomioimisen osana ennakoivaa päätöksentekoa” painottaa Heinonen.

Apulaisprofessori Tomi Solakivi Toimitusketjujen johtamisesta kertoo, että vuonna 2023 on odotettavissa EU:lta tiukennuksia kuljetusten päästöohjaukseen. Teema on siis erittäin ajankohtainen ja etenkin kansainvälistä liiketoimintaa tekeville yrityksille merkittävä haaste; miten vastata sekä asiakkaiden odotuksiin että sääntelyn vaatimuksiin päästöjen vähentämisestä. Kestävä kehitys on Turun kauppakorkeakoululle keskeinen tutkimusteema. Haluamme olla mukana rakentamassa kestävämpää tulevaisuutta ja tuottamassa tietoa yritysten vastuullisuustekojen tueksi kertoo tutkimusjohtaja Taina Eriksson Disruptiolaboratoriosta.

Kesto: 1/2023-3/2024

Yritys- tai muut kumppanit: Wiima Logistics Oy

Rahoitus: Wiima Logistics (jonka tutkimus- ja kehityshankeelle Business Finland myöntänyt NextGenerationEU tukea)

Rahoittajan logo