Kauppakorkeakoulun tukijat juhlivat Merkuriuksen Karnevaaleissa

12.12.2022

Merkuriuksen Karnevaaleja juhlittiin Turun Messukeskuksessa lauantaina 24.9.2022 upeissa puitteissa ja iloisissa tunnelmissa pitkän odotuksen jälkeen, kun korona siirsi Karnevaaleja alun perin suunnitellusta vuodella eteenpäin. Messukeskukseen oli kokoontunut 750 juhlavierasta hyvän asian äärelle keräämään varoja kauppatieteellisen tutkimuksen tukemiseksi Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Juhla alkoi näyttävällä tohtorikulkueella, jonka airuena toimi Turun Kauppakorkeakouluseuran kunniajäsen Heidi Tuominen. Edellisten Merkuriuksen Karnevaalien jälkeen, Karnevaaleihin päättyneen merkuriadin aikana, on valmistunut kaikkiaan 42 tohtoria, joita juhlassa mukana olleet edustivat.

Turun kauppakorkeakoulusta väitelleet tohtorit ovat Merkuriuksen Karnevaalien kunniavieraita.

Illan ohjelmassa oli juhlaillallisen lisäksi, upea kattaus musiikkia, tanssia ja tervehdyksiä hyväntekeväisyyshuutokaupan ja arpajaisten lisäksi. Illan aikana kuultiin sekä tohtorien kiitospuhe, jonka piti KTT Riikka Harikkala-Laihinen että dekaani Markus Granlundin tervehdys, jossa hän kiitti kaikkia Turun kauppakorkeakoulun tukijoita.

Tohtorien kiitospuheen juhlavieraille piti KTT Riikka Harikkala-Laihinen.
Gaalaillan juhlavista puitteista vastasivat Turun Messukeskuksen lisäksi Restel ja Rajupaja.

Merkuriuksen Karnevaaleja voidaan pitää merkittävimpänä ja vanhimpana akateemista perinnettä vaalivana hyväntekeväisyystapahtumana, jolla on tärkeä sija sille, että Turun Kauppakorkeakouluseura voi tukea rahallisesti kaikkia Turun kauppakorkeakoulusta väitteleviä tohtoreita sekä huippujulkaisuissa artikkeleita julkaisevia tutkijoita.

Merkuriuksen Karnevaalien juontajana yleisön valloitti juontaja, toimittaja ja työelämäprofessori Sami Sykkö.
Illan tunnelmasta vastasivat muun muassa Kari Antila Quartet ja Jukka Perko sekä Ladies First Big Band.

Merkittävin yksittäinen varainkeruumuoto Karnevaaleissa on hyväntekeväisyyshuutokauppa. Johanna ja Reijo Oras ovat tehneet useiden vuosien ajan arvokasta hyväntekeväisyystyötä Turun Kauppakorkeakouluseuran hyväksi. Tänä vuonna he lahjoittivat jo seitsemännen kerran Karnevaalien huutokauppaan Johanna Oraksen teoksen, joka oli tänä vuonna ainutlaatuinen ja ajankohtainen Sydämeni laulu 2022 -teos, jonka huusi Kivikylän Jari Laihonen. Hermanni Vuorisalon Hermandian lahjoittaman uniikin Merkurius-kaula-asusteeen huusi Pemamekin Pekka Heikonen. Jari Laihonen ja Pekka Heikonen lahjoittivat huutokaupassa merkittävät summat Turun Kauppakorkeakouluseuralle edelleen jaettavaksi Turun kauppakorkeakoulun tohtoreille ja tutkijoille.

Taiteilija Johanna Oras luovutti ainutlaatuisen Sydämeni laulu -teoksen Kivikylän Jari Laihoselle, joka huusi teoksen hyväntekeväisyyshuutokaupassa.
Suunnittelija Hermanni Vuorisalon (oikealla) uniikin Merkurius-kaula-asusteen huusi Pemamekin Pekka Heikonen.
Merkuriuksen Karnevaalien järjestämisestä vastasi Turun Kauppakorkeakouluseuran Merkurius-työryhmä.

Teksti: Tarja Valde-Brown
Kuvat: Star Image Oy.