Sidosryhmäyhteistyö toimitusketjujen johtamisen oppiaineessa
Toimitusketjujen johtamisen aineella on aktiivista yhteistyötä erilaisten yliopiston ulkopuolisten tahojen kanssa. Aine on ollut pääpartnerina useissa suurissa EU-rahoitteisissa projekteissa ja toteuttanut useita selvityksiä eri ministeriöiden ja virastojen toimeksiannosta. Oppiaine tekee myös yhteistyötä Maailmanpankin kanssa.
Projektit
Suomen logistiikan tilaa ja tulevaisuuden kehitysnäkymiä on tutkittu säännöllisesti jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Liikenne- ja viestintäministeriö teetti ensimmäisen kansallisen Logistiikkaselvityksen vuonna 1992.
Vuodesta 2006 lähtien selvityksen toteutuksesta on vastannut Turun yliopiston kauppakorkeakoulun toimitusketjujen johtamisen tutkijaryhmä, yhteistyössä Liikenneviraston, ja aiemmin Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Siitä lähtien kyselyn toteutustapa on ollut samankaltainen, mikä mahdollistaa vertailukelpoisuuden useiden keskeisten aikasarjojen osalta vuoteen 2005 saakka.
Logistiikkaselvityksen kohderyhmänä ovat Suomessa toimivat teollisuuden ja kaupan yritykset, sekä logistiikkayritykset. Selvitysten vastaajamäärät ovat parhaimmillaan olleet yli 2700 vastaajaa. Liikevaihdolla mitaten selvitykset ovat kattaneet suurimman osan kohteena olevilta toimialoilta.
Logistiikkaselvitykset sekä aiheeseen liittyvää muuta materiaalia on koottu tälle sivustolle: https://blogit.utu.fi/logistiikkaselvitys/fi/etusivu/
Yhteysalus- ja lauttaliikenne saarten ja manneralueiden välillä on olennainen osa eri kuljetustapoja yhdistävää liikenneverkostoa Itämeren alueella. Kansainvälisen REISFER-hankkeen (2024–2027) tavoitteena on vähentää yhteysalusliikenteen hiilidioksidipäästöjä 10–20 prosentilla valituilla reiteillä Virossa, Suomessa ja Ahvenanmaalla sekä Ruotsissa.
REISFER toteutetaan yhdeksän hankekumppanin yhteistyönä:
- Päätoteuttaja Tallinnan teknillisen yliopiston Eesti Mereakadeemia, yhteyshenkilöinä Kadi Kasepõld (kadi.kasepold@taltech.ee) ja Ulla Tapaninen (ulla.tapaninen@taltech.ee)
- Turun yliopisto (FI), yhteyshenkilönä Minna-Liina Ojala (milioj@utu.fi)
- Raportti D.1.2.1: Road and Island Ferry Traffic Governance and Markets in the Central Baltic Region (pdf), Key findings (pdf)
- Raportti D.1.2.2: The Business Environment for Island Ferry Services in the Central Baltic Region (pdf)
- Blidösundsbolaget (SE)
- Kihnu Veeteed (EE)
- FinFerries (FI)
- Viron valtionvarustamo (Riigilaevastik) (EE)
- Ahvenanmaan maakunnan hallitus (AX)
- Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitos VTI (SE)
- Suomenlinnan Liikenne Oy (FI)
REISFER-hankkeen päärahoittaja on Euroopan unionin Interreg Central Baltic 2021–2027 -ohjelma.
Voit seurata REISFER-hankkeen edistymistä täällä!

POPCORN, Preventing Oil and Plastics Contamination of Ocean Regions of the North, was a clustering project of EU's Northern Periphery and Arctic Programme. POPCORN brought together four completed projects with a focus on maritime pollution issues: OIL SPILL, APP4SEA, Blue Circular Economy and Circular Ocean. Each of these project focused either on oil spills or plastic pollution. POPCORN shared the outcomes and best practices of the individual projects with new regions and organisations. POPCORN was led from the University of Oulu, and the partner institutions were University of Turku, North Highland College (Scotland), and Norwegian Meteorological Institute.


OIL SPILL -hanke (2019–2021) edisti öljyntorjuntavalmiutta Itämeren alueella
Öljyntorjunta rannikko- ja matalikkoalueilla on monimutkaisempi prosessi kuin vastaavat operaatiot avomerellä. Tehtävien ja vastuiden jakautuminen viranomaisten sekä muiden toimijoiden, kuten kansalaisjärjestöjen, välillä on usein epäselvää.
OIL SPILL -hanke vahvisti öljyntorjuntavalmiutta Itämeren alueella kehittämällä yhteistyömalleja, yhteisiä käytäntöjä sekä toimintakykyä asianomaisten organisaatioiden kesken.
Hankkeessa oli mukana 13 hankekumppania ja seitsemän liitännäiskumppania yhteensä yhdeksästä eri maasta. Turun yliopisto oli hankkeen päätoteuttaja.
Lue lisää hankkeen nettisivuilta.

HAZARD-hanke kehitti satamaturvallisuutta Itämeren alueen satamissa (2016–2019)
Satamat, terminaalit ja varastot sijaitsevat usein lähellä asutusta, ja siten onnettomuuden sattuessa suuri määrä ihmisiä on vaarassa altistua sen haittavaikutuksille. HAZARD-hanke paransi Itämeren alueen satamien turvallisuutta tuomalla yhteen pelastus- ja muita viranomaisia, logistiikkayrityksiä ja akateemisia toimijoita.
Hankkeeseen kuului yhteensä 14 hankekumppania ja 13 liitännäiskumppania yhteensä yhdeksästä eri maasta. Turun yliopisto oli hankkeen päätoteuttaja. Vertailemalla, kehittämällä ja harjoittelemalla toimintojaan yhdessä kumppanit loivat tehokkaan oppimisympäristön.
HAZARD-hanke paransi Itämeren satamien toimintavalmiutta, resurssien koordinointia sekä viestintää ja tehosti kumppaneiden toimintaa haittavaikutusten minimoiseksi ja henkien pelastamiseksi.
Lue lisää hankkeen nettisivuilta.
