Takaisin kampuksille

31.10.2022

Turun yliopiston kampuksille on tänä syksynä palannut iso joukko opiskelijoita, jotka ovat joutuneet aloittamaan opintonsa koronarajoitusten aikana. Aiemmin aloittaneet opiskelijat ja henkilökunta eivät myöskään ole päässeet kohtaamaan toisiaan niin kuin ennen. Olemme kuluneiden muutaman vuoden aikana omaksuneet uusia tapoja olla digitaalisessa vuorovaikutuksessa ja voimme olla ylpeitä onnistumisestamme uuden edessä. Nyt on kuitenkin aika vaalia yhdessä olemista ja iloita siitä, että kampuksilla on jälleen mahdollista työskennellä, opiskella ja tutkia.

Pandemia on koetellut monen yliopistolaisen jaksamista ja hyvinvointia, emmekä välttämättä ole näiltä osin nähneet vielä sen kaikkia vaikutuksia. Yhteisön hyvinvointi on yliopistolle ensiarvoisen tärkeää ja sen ylläpitoon on tarjolla monipuolisia tukipalveluja. Tiedämme, että opiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tehdäksemme oikeita asioita meidän pitää kysyä, kuunnella ja ymmärtää.

Meidän on yliopistoissa kyettävä korkeatasoisen tutkimuksen ja siihen perustuvan laadukkaan koulutuksen keinoin tarjoamaan sekä nykyisille että tuleville opiskelijasukupolville parhaat mahdolliset lähtökohdat rakentaa tulevaisuutta ja uudistaa yhteiskuntaa. Meidän on katsottava kauemmas ja rakennettava rohkeasti tulevaa. Tarvitsemme tutkimusta ja siitä syntyviä ratkaisuja, joilla maailma muuttuu paremmaksi meille kaikille.

Jotta voimme yliopistona olla mahdollisimman vaikuttava tutkija, kouluttaja ja sivistyksen ylläpitäjä, tarvitsemme kumppaneita. Yhdessä luomme edellytyksiä menestykselle, olemme edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä. Yliopisto on avoinna monenlaisille kumppanuuksille. Tervetuloa mukaan rakentamaan kestävää tulevaisuutta.

Jukka Kola lähikuvassa valkoisen pöydän ääressä.

Jukka Kola
Kirjoittaja on Turun yliopiston rehtori.

Kuva: Hanna Oksanen

Kirjoitus on julkaistu Aurora-lehdessä 2/2022.

Luotu 31.10.2022 | Muokattu 31.10.2022