Turun yliopiston kansainvälisten koulutusohjelmien haku alkaa – mukana kolme uutta kandidaattiohjelmaa

07.01.2020

Turun yliopisto on kansainvälisillä koulutusohjelmillaan mukana kevään ensimmäisessä yhteishaussa, jonka hakuaika on 8.–22.1.2020. Haussa ovat mukana englanninkieliset maisteriohjelmat sekä uudet, kandidaattitasolta alkavat englanninkieliset opettajankoulutuksen ohjelmat. Lisäksi tarjolla on englanninkielinen, kandidaattitasoinen informaatioteknologian koulutusohjelma.

Kevään ensimmäisen yhteishaun tarkoituksena on selkiyttää suomalaisen korkeakoulukentän markkinointia kansainvälisesti. Tänä vuonna haussa on mukana vain osa yliopistoista, ja osa järjestää haut edelleen niin sanottuina erillishakuina.

Kevään ensimmäisessä yhteishaussa hakija voi hakea samalla hakulomakkeella enintään kuuteen haussa mukana olevaan hakukohteeseen. Turun yliopistoon voi hakea enintään kolmeen eri hakukohteeseen. Turun yliopiston näkökulmasta suurin muutos yhteishakuun siirtymisessä on hakuajan lyheneminen noin kahdesta kuukaudesta kahteen viikkoon.

Varteenotettava vaihtoehto myös suomenkielisille

Merkittävimmät uutuudet Turun yliopiston kansainvälisessä koulutustarjonnassa ovat englanninkieliset kandidaattiohjelmat. Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella, Raumalla alkavat syksyllä kolmivuotinen Bachelor’s Degree Programme in Early Childhood Teacher Education ja 3+2 -vuotinen Degree Programme in Primary Teacher Education, jonka maisterivaihe suoritetaan Turussa. Näistä ensimmäinen antaa varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden ja jälkimmäinen luokanopettajan kelpoisuuden.

Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa alkaa myös syksyllä Bachelor’s Degree Programme in Information and Communication Technology -koulutusohjelma, johon erillishakuna järjestettävä haku päättyy 15.5. Samaan aikaan järjestetään haku myös Namibiassa järjestettävään maisteriohjelmaan Master’s Degree Programme in Software Engineering.

Turun yliopiston opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkösen mukaan englanninkielisillä kandidaattiohjelmilla vastataan alati kasvavaan koulutusten kysyntään.

– Suomalainen opettajankoulutus on tunnettua maailmalla, ja se kiinnostaa ulkomaalaisia hakijoita. Koulutukset ovat kuitenkin kiinnostavia myös englannin kielen taitoisille suomalaisille, sillä ne tarjoavat valmiuksia opettaa englanninkielisissä varhaiskasvatuksen yksiköissä ja kouluissa. Myös IT-alan koulutukset ovat hyvin kysyttyjä, ja onkin hienoa, että pystymme tarjoamaan koulutusta englanninkielisenä jatkossa jo kandidaattitasolla.

Luotu 07.01.2020 | Muokattu 07.01.2020