Akateemikko Eva-Mari Aro tiedeakatemia Royal Societyn jäseneksi

10.05.2023

Akateemikko, molekulaarisen kasvibiologian professori Eva-Mari Aro saa arvostetun Royal Society -tiedeakatemian jäsenyyden hänen ansioistaan fotosynteesitutkimuksessa. Tiedeakatemiaan kuuluu maailman arvostetuimpia tutkijoita kaikilta tieteen, tekniikan ja lääketieteen aloilta.

Kahdeksankymmentä tutkijaa eri puolilta maailmaa on valittu Iso-Britannian kansallisen tiedeakatemian Royal Societyn uusiksi jäseniksi.

Turun yliopiston bioteknologian laitoksella tutkimusjohtajana toimiva Eva-Mari Aro saa tiedeakatemian tunnustuksen ansioistaan fotosynteesitutkimuksessa ja uuden vahvuusalueen luomisesta Suomen tieteeseen. Suomalaisia tutkijoita on järjestössä vain muutama, joten tunnustus on merkittävä.

- Enpä olisi uskonut, että tutkijanurani johtaa sekä USA:n että Britannian tiedeakatemian jäsenyyteen. Tämän on mahdollistanut Suomen Akatemian pitkäjänteinen tuki perustutkimukselle, josta myös sovellukset kumpuavat, kiittää Aro.

Aron johtamasta laboratoriosta on kehittynyt yksi kansainvälisesti arvostetuimmista fotosynteesitutkimuksen keskuksista. Aro on Royal Societyn mukaan yksi Euroopan parhaiten verkostoituneista ja kokeneista kasvibiologeista. Aro on toiminut pitkään muun muassa European Academies Science Advisory Council -yhteisjärjestössä sekä edustanut Suomea EU:n huipputason energia-, ympäristö- ja biotieteiden ohjelmissa (esim. SUNERGY-aloite).

Royal Society -tiedeakatemian perustarkoituksena vuodesta 1660 lähtien on ollut tunnustaa, edistää ja tukea tieteen huippuosaamista sekä rohkaista tieteen kehittämistä ja käyttöä ihmiskunnan hyväksi. Tiedeakatemiaan kuuluu n. 1 700 jäsentä, joista n. 85 ovat Nobel-palkinnon voittajia. Jäseniin kuuluvat muun muassa Stephen Hawking, Isaac Newton, Charles Darwin, Albert Einstein, Lise Meitner, Subrahmanyan Chandrasekhar ja Dorothy Hodgkin.

Luotu 10.05.2023 | Muokattu 10.05.2023