Fysiikan päivillä luentoja, tiede-esityksiä ja työpajoja 29.10.

22.10.2019

Kaikille avoin Fysiikan päivä -tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden tutustua paikalliseen tieteen tekemiseen ja ajankohtaisiin fysiikan aiheisiin. Turun yliopistolla järjestettävässä tapahtumassa kuullaan, miten tämän vuoden Nobel-voittajat ovat muuttaneet käsitystämme maasta ja maailmankaikkeudesta, tutustutaan aitoon fysiikantutkimuksen laboratorioon ja seurataan innostavia tiede-esityksiä.

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitos avaa jälleen ovensa vierailijoille Fysiikan päivä -tapahtumassa, joka järjestetään tiistaina 29.10.2019 klo 11–16.30. Kaikille avointa ja maksutonta Fysiikan päivä -tapahtumaa vietetään Yliopistonmäellä.

– Tapahtuma avataan perinteisesti fysiikan Nobel-palkinnon tänä vuonna voittaneen aiheen esittelyllä, jossa selviää muun muassa, miten kosmologiaan ja eksoplaneettoihin liittyvä tutkimus on muuttanut käsitystämme maasta ja maailmankaikkeuden kehityksestä, kertoo tutkijatohtori Minnamari Saloaro.

Luentojen lisäksi vierailijat pääsevät kurkistamaan fysiikantutkimuksen laboratorioihin, seuraamaan mielenkiintoisia tiede-esityksiä ja tekemään itse kokeita ja tutkimusta fysiikan työpajassa. Tapahtuman päättää fyysikot työelämässä -paneelikeskustelu, jossa Turun yliopistosta valmistuneet fyysikot kertovat opintopolustaan, työllistymisestään ja nykyisestä työnkuvastaan. Yleisö pääsee siis kuulemaan, mitä kaikkea fyysikot tekevät niin yliopistossa, teollisuudessa kuin koulumaailmassa.

Tapahtuma alkaa Naturan IX-luentosalissa Nobel-palkitun aiheen esittelyllä. Päivän aikana samassa luentosalissa kuullaan luentoja myös tieteen tekemisestä ja hiukkasfysiikasta. Naturan aulassa ja Quantumissa voi lisäksi seurata tiede-esityksiä ja osallistua fysiikan työpajoihin.

Minnamari Saloaro, p. 050 511 7527, mhmets(a)utu.fi

Median edustajat ovet tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 29.10.2018 klo 11–16.30
Paikka: Quantum-rakennus ja Natura-rakennuksen aula ja luentosali IX, Yliopistonmäki

Luotu 22.10.2019 | Muokattu 22.10.2019