Haku Turun yliopiston 18 kansainväliseen maisteriohjelmaan aukeaa 4. tammikuuta

21.12.2022

Kevään ensimmäisessä yhteishaussa 4.–18. tammikuuta 2023 on mahdollista hakea Turun yliopiston 16 kansainväliseen maisteriohjelmaan. Samaan aikaan on auki myös erillishaku kahteen eurooppalaiseen yhteistutkinto-ohjelmaan.

Turun yliopistolta on kevään ensimmäisessä yhteishaussa mukana kansainvälisiä maisteritutkinto-ohjelmia seitsemästä tiedekunnasta. Haku ohjelmiin on kerran vuodessa, ja elokuussa 2023 alkaviin ohjelmiin voi hakea kahden viikon ajan 4.–18. tammikuuta. Suurin osa ohjelmista on mukana valtakunnallisessa yhteishaussa, jossa on mahdollista hakea yhdellä hakulomakkeella useampaan haussa mukana olevaan hakukohteeseen.

Tutkintojen kieli on englanti, eikä suomen kielen osaamista tarvita. Sekä kansainväliset että suomalaiset hakijat voivat hakea englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan on auki erillishaku kahteen eurooppalaiseen yhteistutkinto-ohjelmaan: European Languages, Cultures and Societies in Contact- ja Sustainable Cities and Communities -maisteriohjelmiin. Ohjelmat ovat osa usean eurooppalaisen yliopiston EC2U-yhteistyöverkostoa. Kahden vuoden opintojen aikana opiskelija viettää lukukausia useammassa yliopistossa ja saa valmistuessaan tutkinnon kaikista näistä yliopistoista.

Vuonna 2023 ei ole hakua tai sisäänottoa englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin.

Yliopisto haluaa lisää kansainvälisiä opiskelijoita

Hakuaika on lyhyt, joten hakijan on hyvä selvittää tarvittavat dokumentit jo ennen hakuajan alkua. Suurin osa ohjelmista arvioi myös hakijan motivaatiota motivaatiokirjeiden tai haastatteluiden avulla.

– Toivomme hakijoidemme löytävän ohjelman, joka vastaa juuri heidän kiinnostuksen kohteitaan ja urasuunnitelmiaan. Kun hakijamäärät kasvavat ja kilpailu opiskelupaikoista kiristyy, on yhä tärkeämpää pystyä sanallistamaan hakemuksessa, miksi haluaa juuri kyseiseen ohjelmaan. Perehtyneisyys ja aito motivaatio näkyvät ja vakuuttavat, kertoo Turun yliopiston opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkönen.

Hakemusmäärät ovat viime vuosina kasvaneet moninkertaisiksi: esimerkiksi vuonna 2022 kasvua oli 73 prosenttia. Turun yliopisto on kansainvälisyysohjelmassaan asettanut tavoitteeksi kansainvälisten maisteriopiskelijoiden määrän tuplaamisen vuoteen 2030 mennessä. Kansainvälisten ohjelmien opiskelupaikkoja halutaan lisätä kestävästi, ja suunnittelutyö on käynnistetty.

Kansainvälisiä opiskelijoita pyritään tukemaan ja neuvomaan hakukiinnostuksen heräämisestä aina valmistumiseen asti, jotta he löytäisivät paikkansa yliopistoyhteisössä ja laajemmin Turussa ja Suomessa. Suosittuja ovat olleet esimerkiksi chat-mahdollisuus nykyopiskelijoiden kanssa, orientaation Turun bussikierrokset, kansainvälinen ystävätoiminta sekä erilaiset työllistymistä tukevat tapahtumat.

Lisätietoa:
Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut, admissions@utu.fi