InFLAMES-lippulaiva sai jatkorahoituksen, ensimmäinen erä 6,5 miljoonaa euroa

13.12.2023

Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen InFLAMES-lippulaiva on saanut Suomen Akatemialta 6,5 miljoonan euron jatkorahoituksen vuosille 2024–2026. Kyseessä on jatkorahoituksen ensimmäinen erä, sillä Akatemia ilmoittaa varautuneensa rahoittamaan lippulaivaa yhteensä 10,4 miljoonalla eurolla kesään 2028 mennessä.

Turun yliopiston osuus nyt myönnetystä ensimmäisestä rahoituksesta on noin 5,36 miljoonaa euroa ja Åbo Akademin osuus noin 1,16 miljoonaa euroa.

InFLAMES lippulaiva aloitti toimintansa vuonna 2021. Lippulaiva tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. InFLAMES edistää myös diagnostiikkaa, jotta kullekin potilaalle voitaisiin räätälöidä sopivat täsmähoidot.

InFLAMESin ohella Suomen Akatemian lippulaivajaosto myönsi jatkorahoituksen kolmelle muulle lippulaivalle. Neljän lippulaivan yhteensä saama rahoitus on 42 miljoonaa euroa. Lippulaivoista on tehty väliarvioinnit ja niissä lippulaivojen toimintaa luonnehdittiin erinomaiseksi. Lippulaivat ovat olleet ensimmäisen kaksivuotiskauden erittäin tuloksellisia ja niiden tulevaisuuden suunnitelmat ovat lupaavia. Arvioinnin teki kansainvälinen paneeli, joka myös haastatteli lippulaivojen edustajat.

InFLAMESin johtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen kiittää Suomen Akatemiaa viisaasta päätöksestä.

– Lääke - ja diagnostiikkakehitys on pitkäjänteistä työtä, pelkästään yhden alkuperäislääkkeen kehittäminen voi viedä 10–15 vuotta. Kun siinä sitten onnistutaan, keksintö tuottaa sekä terveyttä että taloudellista hyötyä koko yhteiskunnalle. Siksi tämä rahoitus, joka turvaa tutkimus- ja kehitystyömme jatkumisen, on hyvin tärkeä, Jalkanen toteaa.

Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen on tyytyväinen Akatemian päätökseen.

– InFLAMES on yliopiston tutkimukselle ja vaikuttavuudelle strategisesti tärkeä ja sen rooli vahvistuvassa TKI-toiminnassa on aivan keskeinen. Toivomme, että InFLAMES saa tulevissa infrastruktuuripäätöksissä tarvitsemansa resurssit ja että se näkyy vahvasti myös uudessa tohtorikoulutuspilotissa, Suominen sanoo.

Suomen Akatemian lippulaivaohjelmaan kuuluu yhteensä neljätoista osaamiskeskittymää. Suomen Akatemian rahoitus koko lippulaivaohjelmalle on lähes 300 miljoonaa euroa. Lippulaivoilta edellytetään, että niissä yhdistyvät vahva yhteistyö elinkeinoelämän ja muun yhteiskunnan kanssa, muuntautumiskyky sekä taustaorganisaatioiden vahva sitoutuminen. Lippulaivoilla halutaan luoda tulevaisuuden osaamista ja kestäviä ratkaisuja yhteiskunnan haasteisiin sekä edistetään taloudellista kasvua kehittämällä muun muassa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Luotu 13.12.2023 | Muokattu 14.12.2023