Itämeren alueen matkailijat hyötyvät pienvenesatamien uusista palveluista

01.07.2021

Turun yliopiston tutkijat ovat mukana CBSmallPorts “Energiset pienvenesatamat keskisen Itämeren alueella” -projektissa, jossa työskennellään ympäristöystävällisten satamien ja niiden investointien parissa.

COVID-19-pandemian aiheuttamat rajoitteet jokaisen päivittäiseen elämään, erityisesti liikkumiseen lomalla ja vapaa-aikana, ovat vahvistaneet paikallisen ja alueellisen turismin asemaa. Lukuisat pienvenesatamat toivottavat veneilijät ja muut kävijät tervetulleiksi keskisen Itämeren alueella. Pienvenesatamissa tehdyt ympäristöystävälliset parannukset ovat keskeisessä roolissa palveluiden tarjoamisessa.

Pienvenesatamat tarjoavat puitteet ympäristöystävälliselle turismille

CBSmallPorts-projekti tukee pienvenesatamien kestävää kehitystä keskisen Itämeren alueella ympäristöystävällisillä toimilla ja investoinneilla. Satamien energiatehokkuuden edistäminen, niin energianlähteiden kuin veneilijöiden käyttämän sähkön osalta on toiminnan keskiössä.

CBSmallPorts on osa isompaa ohjelmakokonaisuutta, jossa EU- rahoituksella on parannettu viime vuosina kaikkiaan 150 pienvenesataman palveluita ja infrastruktuuria. Hanke keskittyy suomalaisiin, ruotsalaisiin, virolaisiin ja latvialaisiin satamiin.

Uudet palvelut ovat jo käytössä suomalaisissa pienvenesatamissa

– Kulunut kevät on ollut erittäin kiireinen niille suomalaisille pienvenesatamille, jotka ovat osa CBSmallPorts-kokonaisuutta, kertoo projektin vetäjä Minna Keinänen-Toivola Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

Turun yliopisto osallistui hankkeeseen peruskorjaamalla Seilin saaressa Paraisilla olevat kaksi saunaa, ja saunat odottavatkin nyt vierailijoita, jotka haluavat viettää aikaa Turun saaristossa.

– Olemme todella tyytyväisiä tuloksiin, ja remontti valmistui sopivasti veneilykaudelle.  Saunojen kiukaat vaihdettiin parempiin ja lisäksi Seilin rantasaunaan asennettiin lattialämmitys, joka pidentää merkittävästi sen käyttökautta. Uskomme, että Seili tuleekin olemaan yhä suositumpi kohde veneilijöiden keskuudessa, kertoo projektiasiantuntija Veijo Pönni Turun yliopistosta.

Niin ikään Paraisilla Stormälössä sijaitsee Airisto Marina, jonne on jo asennettu upouudet laiturit ja piakkoin asennetaan aurinkopaneelit. Suomenlahdella Kotkassa Sapokan satamassa on laitureilla uudet valaisintolpat, joista veneilijät saavat sähköä ja vettä. Sapokkaan asennetaan myös aurinkopaneelit, arvioitu valmistumisaika on heinäkuussa 2021. Haminan Tervasaaressa laitureille tulee led-valaistus heinäkuussa. Pyhtään Keihässalmella puolestaan sähkökaapeli siirretään lähiaikoina ilmajohdosta merikaapeliksi.

Sailing FUGA: yhteistyötä energiatehokkaampien venesatamien edistämiseksi

Veneilijöille suunnattuja uusia palveluita myös testataan käytännössä. Kesällä 2021 CBSmallPorts-tiimi tekee tiivistä yhteistyötä Sailing FUGA -tutkimusretken kanssa. Sailing FUGA:n miehistö tekee purjehdusmatkoja CBSmallPorts-lähettiläinä.

– Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta Itämerestä ja näyttää että on mahdollista purjehtia energiatehokkaasti, kertoo S/Y Fugan kapteeni Pellervo Kunnaala

Sailing FUGA varusteltiin useilla laitteistoilla, jotka parantavat veneen energiatehokkuutta. Miehistö lähti Raumalta toukokuun alussa ja purjehti etelään Paraisille ja Kotkaan ennen Suomenlahden ylitystä. Matka jatkui Viroon, Latviaan, Tanskaan, Gotlantiin (Bläse Kalkbruk -satamaan) ja Ahvenanmaalle, vaikka vallitsevat rajoitukset osittain estivät vierailun näiden maiden pienvenesatamissa.

Satamavierailujen ja uusien satamapalveluiden esittelyn lisäksi Sailing FUGA toimitti CBSmallPortsin kutsun ottaa osaa pienvenesatamien energiatehokkuuden kartoittamiseen. Sailing FUGAn toinen tutkimusretki alkaa elokuussa, tarkempi aikataulu selviää kesän aikana.

CB845 CBSmallPorts “Energiset pienvenesatamat keskisen Itämeren alueella” -projektia rahoittaa Interreg Central Baltic -ohjelma. Projektissa kymmenen partneria, Satakunnan ammattikorkeakoulun johtamana, työskentelee yhdessä parantaakseen Itämeren alueen pienvenesatamien energiatehokkuutta ja markkinointia aikavälillä 1.3.2020–30.11.2022. Muut suomalaiset partnerit ovat Turun yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Airiston Matkailukeskus Oy. Suomen Purjehdus ja Veneily ry on projektin liitännäispartneri.

> Projektin verkkosivut englanniksi

> Lisätietoa Sailing FUGA-tutkimusretkestä