Kansainvälisessä ADDA 2 -kongressissa pureudutaan sosiaalisen median viestintään ja digitaaliseen vuorovaikutukseen

15.05.2019

Approaches to Digital Discourse Analysis (ADDA) -kongressi tuo Turkuun digitaalisen diskurssin tutkijoita eri puolilta maailmaa. Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitoksen järjestämän monitieteisen kongressin keskiössä ovat digitaalinen vuorovaikutus ja sosiaalisen median viestintä. Aiheeseen pureudutaan alan huippuasiantuntijoiden luennoilla ja tutkijoiden työpajoissa. Kongressi järjestetään 23.–25.5.2019.

ADDA 2: Approaches to Digital Discourse Analysis
Aika: to–la 23.–25.5.2019
Paikka: Turun yliopisto, Educarium (Assistentinkatu 5, Turku)

Nyt toista kertaa järjestettävä ADDA-kongressi tuo yhteen digitaalisen vuorovaikutuksen ja diskurssin tutkijoita eri aloilta. Kansainvälisessä kongressissa kielentutkijat tarkastelevat kielellistä ja sosiaalisen median viestintää digitaalisissa ympäristöissä. Aiheet vaihtelevat emojeista kielelliseen leikittelyyn ja vihapuheesta rikoksiin, mutta myös hyvinvoinnin, vaikuttamisen ja yhteistöllisyyden ilmiöihin. Kongressin lähtökohtana on kielen keskeinen rooli vuorovaikutuksessa ja viestinnässä digitaalisilla alustoilla.

– On tärkeää avata niitä kielellisiä käytäntöjä, joilla ihmiset rakentavat nykyistä viestintäänsä, oli kyse vaikkapa arkisista ystävyyssuhteista, vertaistuesta tai tieteellisestä vaikuttamisesta. Kielellisten mekanismien tunnistaminen on ihmisten välisen ymmärryksen tai konfliktien ratkaisemisen avain, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, professori Marjut Johansson toteaa.

Kongressin pääpuhujat ovat digitaalisen diskurssitutkimuksen kärkinimiä maailmassa. Professori Pilar Garcés-Conejos Blitvich (University of North Carolina) tarkastelee keynote-esitelmässään vihapuheen leviämistä verkossa ja professori Carey Jewitt (University College London) kertoo digitaalisen kosketuksen roolista etäkommunikoinnissa. Professori Rodney Jones (University of Reading) puolestaan tarkastelee digitaalisen valvonnan prosesseja ja professori Tuija Virtanen (Åbo Akademi) digitaalista mikrotekstuaalisuutta esimerkkinään satunnaiset tviitit, joilla rakennetaan sosiaalista läsnäoloa.

Luentojen ja esitelmien lisäksi kongressissa on luvassa Nico Reskin, Aris Alissandrakisin ja humanistisen tiedekunnan vierailijaprofessori Jukka Tyrkön ohjelmistoesittely virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä aineiston tutkimisessa.

> Yleisön osallistuminen kongressiin edellyttää ilmoittautumista 25.5. klo 12.00 mennessä. Kongressi on maksullinen.

> Kongressin verkkosivusto

> Kongressi Facebookissa

Lisätietoja:
Jenna Saarni, kongressisihteeri, adda2@utu.fi
Professori Marjut Johansson, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, marjut.johansson@utu.fi

Luotu 15.05.2019 | Muokattu 15.05.2019