Kansainvälisistä opiskelijoista voimavara Turun seudun elinkeinoelämälle

08.11.2019

Vierailukeskus Joessa järjestetään maanantaina 11. marraskuuta ensimmäinen kaikille Turun alueen kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille avoin uratapahtuma, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita kiinnittymään Suomeen sekä työllistymään Turun seudulle ja Lounais-Suomeen. Study & Stay in Turku -tapahtumaan on ilmoittautunut 210 kansainvälistä tutkinto- tai vaihto-opiskelijaa.

– On erittäin tärkeää kanavoida Turun korkeakouluista valmistuvien kansainvälisten opiskelijoiden asiantuntemus alueen yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tueksi, sanoo alueellisen elinkeinojen kehitysyhtiö Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen.

Turun kuudessa korkeakoulussa opiskelee noin 4 000 ulkomaista vaihto- ja tutkinto-opiskelijaa noin sadasta eri maasta. Tämä monialainen joukko opiskelijoita on vielä suurelta osin hyödyntämätön voimavara Turun seudun ja koko Lounais-Suomen elinkeinoelämälle. Useimmilla ulkomaisista tutkinto-opiskelijoista olisi halu jäädä Suomeen töihin tai yrittäjäksi opintojen jälkeen, mutta haasteina ovat muun muassa suomen kielen osaaminen, vähäiset työelämäyhteydet ja osin myös työnantajien vähäinen kokemus ulkomaisen työvoiman palkkaamisesta.

– Kansainvälisten opiskelijoiden työelämäverkostoja pitää rakentaa jo opiskeluaikana, jotta valmistuvien opiskelijoiden siirtymävaihe opinnoista työelämään olisi sujuva ja heillä olisi halutessaan mahdollisuus työllistyä ja jäädä asumaan alueelle heti opintojen päätyttyä, toteaa Turun yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen.

Tapahtuman pääpuhuja on Turun yliopiston dosentti ja yliopistotutkija Peter Zettinig, joka on itse esimerkki siitä, miten vaihto-opiskelu Turussa voi olla ratkaiseva askel suomalaiseen urapolkuun. Paneeliskeskusteluun osallistuvat Suomeen työllistyneet turkulaisten korkeakoulujen kansainväliset alumnit Tan Bui, Evariste Habiyakare, Xiaoyu Hu ja Esther Kreutz. Tapahtuman juontavat Turun yliopistosta tohtoreiksi väitelleet Tarek Omran ja Khalil Shahramian

Vierailukeskus Joen aulassa on esillä alueen yritysten ja julkisten organisaatioiden lisäksi alueen korkeakoulut, yrittäjyyden tukipalveluja sekä suomen kielen opintotarjontaa.

Osaamisen ennakointifoorumin mukaan uuden työvoiman tarve tulee olemaan vuoteen 2035 mennessä yli 60 000 henkilöä vuosittain. Yli puolet uusista työntekijöistä tarvitsee korkeakoulutuksen ja kasvavilla toimialoilla korkeakoulutettujen tarve on vieläkin suurempi. Tätä vajetta ei pystytä täyttämään pelkästään kotimaisin voimin. Arviot työvoiman maahanmuuton tarpeesta vuosittain liikkuvat 20 000 – 30 000 henkilön tasolla.

Study and Stay in Turku -tapahtuman järjestävät Turun korkeakoulut ja Turku Science Park Oy osana Opiskelijakaupunki Turku -prosessia ja Talent Turku -ekosysteemikehitystyötä.

Study and Stay in Turku Vierailukeskus Joessa maanantaina 11.11.2019 klo 16.00–19.30

Lisätiedot:

Helena Lindström