Kehityspsykologian suurkonferenssi Turussa 28.8. –1.9.2023

22.08.2023

Turun yliopiston tutkimuksen lippulaiva INVEST järjestää 28.8.–1.9. Eurooppalaisen kehityspsykologian konferenssin (European Conference on Developmental Psychology) Turussa yhdessä Euroopan kehityspsykologiayhdistyksen kanssa. Konferenssi järjestetään joka toinen vuosi jossain Euroopan maassa, nyt se järjestetään ensi kertaa Suomessa. Viisipäiväiseen konferenssiin, joka pidetään Logomossa, on tulossa yli 700 osallistujaa 45 eri maasta. Turun yliopiston rehtori Jukka Kola tulee esittämään avajaistervehdyksen ja avajaisten kunniavieraana puhuu myös tunnettu psykologian emeritaprofessori Lea Pulkkinen.

Professori Christina Salmivalli on johtanut konferenssin järjestelytoimikuntaa. –Näin suuri konferenssi on Turun yliopiston ja Turun mittakaavassa harvinainen. Kyseessä lienee yksi Turun yliopiston suurimmista konferensseista koskaan, Salmivalli toteaa. –Järjestelyjä on tehty lähes kahden vuoden ajan ja on mahtavaa, että koronapandemian jälkeen ihmiset ovat taas lähteneet liikkeelle ja tapaamaan toisiaan kasvotusten, hän jatkaa. Konferenssin tieteellinen anti tulee olemaan huipputasoa, mutta myös oheisohjelmaan on panostettu. Vierailla on muun muassa mahdollisuus illallistaa Turun Linnassa ja vierailla saaristossa. –Elokuista Turkua kelpaa esitellä, Salmivalli hymyilee.

Konferenssin key note –puhujat ovat kehityspsykologian huippunimiä. Esimerkiksi professori Lucy Bowes Oxfordin yliopistosta on tehnyt kiusaamiseen liittyvää tutkimusta yhteistyössä Salmivallin kanssa. Bowes’n tutkimus tarkastelee, miten kiusaamisen ja kaltoinkohtelun kaltaiset haitalliset kokemukset vaikuttavat tunne-elämän ja käyttäytymisen kehitykseen läpi lapsuuden ja nuoruuden. Turun yliopiston Apulaisprofessori Kirsi Peltosen erityisalana on sodan ja väkivallan vaikutukset lapsen myöhempään kehitykseen. Ukrainan tilanteen takia Peltosen tutkimus on erittäin ajankohtaista ja hän on kouluttanut useiden alojen ammattilaisia tukemaan traumatisoituneita lapsia.

Katso kaikki keynote -puhujien esittelyt

Kutsumme median edustajat lehdistötilaisuuteen, jossa keynote -puhujamme esittelevät omaa erityisalaansa. Tilaisuudessa tarjoillaan lounas, jonka vuoksi pyydämme ilmoittautumisia 25.8. klo 14.00 mennessä osoitteeseen mariikka.whiteman@utu.fi.

Aika: 29.8. klo 11.30-12.45
Paikka: Logomo Galleria

Median edustajat ovat tervetulleita myös seuraamaan konferenssin avajaisia maanantaina 28.8. klo 18:00 – 19.30. Tässä tapauksessa ottakaa yhteyttä sisäänpääsyn varmistamiseksi Mariikka Whitemaniin viimeistään saman päivän aikana.

Lehdistötilaisuuden ohjelma:

11:30 Tilaisuus alkaa, lounastarjoilu

11:40 Professori Christina Salmivalli, Kehityspsykologian suurkonferenssi ECDP 2023, konferenssin kohokohdat ja tieteelliset huiput.

11:50 Keynote-puhujat esittelevät oman erityisalansa

• 11:50 Professor Lucy Bowes, Why don’t all bullied children get depressed? Nature, nurture and resilience
  • 12:00 Associate Professor Willem Frankenhuis: Developmental adaptation to stressful conditions
  • 12:10 Associate Professor Tilbe Göksun: Sources of Variation in Early Language Development
  • 12:20 Professor Markus Paulus: The Early Development of Prosocial Behavior
  • 12:30 Apulaisprofessori Kirsi Peltonen: Sota ja lapset – haavoittuvuus ja resilienssi eri kehitysvaiheissa

11:45 tilaisuus päättyy

Tilaisuuden lopussa on aikaa ottaa valokuvia ja sopia mahdollisesti erillisistä haastatteluista. Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen. Suomenkieliset abstraktit puheista löytyvät täältä.

Konferenssin koko ohjelma

Lisätiedot: