Kortikosteroidit vaarallisia virustautien hoidossa

28.05.2020

Tehohoidossa laajasti käytetyt kortikosteroidit voivat lähes nelinkertaistaa keuhkovauriopotilaiden kuolleisuuden. Turun yliopiston tutkijat onnistuivat selvittämään, mistä tämä johtuu. Tieto on tärkeä myös taistelussa covid-19-tautia vastaan.

Kortikosteroideja käytetään laajasti tehohoitoon joutuneiden potilaiden hoidossa, vaikka niiden hyödyllisyydestä ei ole kiistatonta näyttöä. Perimmäisenä syynä lienee se, ettei hengityskoneeseen joutuneille keuhkovauriopotilaille ole olemassa tehokasta hoitoa. Hengityskoneeseen joutuneiden potilaiden kuolleisuus vaihtelee 30–40%:n välillä aineistosta riippuen.

Akuutti keuhkovaurio on usein seurausta vakavasta virus- tai bakteeri-infektiosta. Interferoni alfa ja beta ovat elimistön omia välittäjäaineita, joita tarvitaan myös virusinfektioiden torjumiseen. Tästä syystä niitä on käytetty menestyksekkäästi akuutin keuhkovaurion hoitoon varhaisen vaiheen kliinisissä kokeissa. Äskettäin julkaistussa myöhemmän vaiheen kliinisessä kokeessa (INTEREST) ei tällaista hyötyä kuitenkaan havaittu. Koe toteutettiin 300 potilaan kansainvälisenä monikeskustutkimuksena.

Tarkemmissa analyyseissä selvisi, että suuri osa kokeeseen osallistuneista potilaista oli saanut interferoni betan lisäksi myös kortikosteroideja, mikä osoittautui äärimmäisen haitalliseksi. Pelkällä interferonilla hoidettujen kuolleisuus kokeessa oli vain 10,6 prosenttia, mutta kortikosteroidien lisäys nosti kuolleisuuden 39,7 prosenttiin.

Kortikosteroidit estävät interferonien toiminnan ja lisäävät kuolleisuutta

Turun yliopiston MediCity-tutkimuslaboratoriossa akateemikko, professori Sirpa Jalkasen ja akatemiatutkija Maija Hollménin tutkijaryhmät ryhtyivät selvittämään, mistä tämä huima nousu kuolleisuudessa johtuu.

Tutkijat onnistuivat solu- ja kudosviljelyn avulla osoittamaan, että kortikosteroidit estävät interferonin toiminnan, jolloin elimistön oma tai lääkkeenä annettu interferoni ei pysty taistelemaan tautia vastaan.

– Tämä on luultavasti urani tärkein havainto ihmishenkien pelastamisen kannalta. INTEREST-kokeen tulosten aiheuttamasta valtavasta pettymyksestä selvittyämme, olimme varmoja siitä, että tähän täytyy olla joku selitys – ja löytyihän se, Sirpa Jalkanen kommentoi.

Tieto on äärimmäisen tärkeä varsinkin covid-19-pandemiassa, sillä jo covid-19 itsessään lamaa interferonin tuotantoamme. WHO on jo kieltänyt kortikosteroidien käytön covid-19-taudin hoidossa.

Tutkimus on julkaistu tehohoidon huippulehdessä Intensive Care Medicine: https://doi.org/10.1007/s00134-020-06086-3

Luotu 28.05.2020 | Muokattu 03.11.2020