Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelmalle vieraita Ranskasta

26.10.2021

Apulaisprofessori Marie-José Ruiz (Université de Picardie Jules Verne, Amiens, Ranska) opiskelijoineen Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelman vieraana Porissa ja Turussa.

Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelman kulttuuriperinnön tutkimuksen yliopisto-opettaja Pirita Frigren on mukana EU COST Action –tutkimusverkostossa Women on the Move, joka tekee näkyväksi naisten siirtolaisuuden yhteiskunnallista ja kulttuurista merkitystä menneisyydessä ja nykypäivässä. Suomesta verkostoon kuuluvat myös sen varajohtaja Maija Ojala-Fulwood (Tampereen yliopisto) ja dosentti Ulla Ijäs (Turun yliopisto, Suomen historia).

Frigren ja verkoston johtaja Marie-José Ruiz (Associate professor in British history, Université de Picardie Jules Verne, Université de Paris) toteuttavat syksyn aikana yhteisen kurssin Women on the Move - perspectives on historic and contemporary female migration, johon osallistuu 10 Turun yliopiston ja 10 Université de Picardie Jules Vernen opiskelijaa Amiensin kaupungista Ranskasta. Kurssilla opiskelijat pääsevät kuulemaan verkostoon kuuluvien asiantuntijoiden luentoja muuttoliiketutkimuksesta. Lisäksi he valmistelevat suomalais-ranskalaisena yhteistyönä kurssin aihepiiriin liittyviä ryhmätöitä kuten blogitekstejä, postereita ja pienoistutkielmia.

Viikolla 44 ranskalaiset saapuvat vierailulle Suomeen. He käyvät Turun yliopiston molemmilla kampuksilla. Ohjelmassa on muun muassa tutustumista henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa sekä opastettuja kierroksia ja vierailu Siirtolaisinstituutissa. Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitokselta vierailua ovat olleet järjestelemässä myös historiantutkijat Mari Välimäki ja Raita Merivirta.

Frigren toimii työryhmässä, joka käsittelee naisten siirtolaisuuden julkista muistamista. Työryhmässä on koottu muun muassa kartallistettu naissiirtolaisten muistomerkkejä ympäri Eurooppaa. Aineistonkeruuseen on Suomesta osallistunut muun muassa satakuntalainen Ulvilan lukio. Voit lukea lisää muistomerkkien keruusta ja COST Actionista Frigrenin, verkoston varajohtaja Maija Ojala-Fulwoodin ja Turun yliopiston kulttuurihistorian opiskelija Jean Lukkarisen julkaisusta Agricola –historiaverkossa.

Lisätietoa: pirita.frigren@utu.fi p.+358 50 4713960

Luotu 26.10.2021 | Muokattu 26.10.2021