Lapsen oikeuksien viikolla nostetaan esille jokaisen vastuu lasten suojelemisesta

12.11.2019

Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry ja Turun yliopisto tiivistävät monitoimijaista yhteistyötä perheiden ja lasten hyväksi. Lapsen oikeuksien viikon avaava Jokaisella lapsella on oikeus auttaviin aikuisiin -tilaisuus maanantaina 18.11. esittelee kaksi uutta yhteistyön tapaa: yliopistojen luoma avoimen tiedon Osaamispuu sekä Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n ja Turun yliopiston koordinoiman INVEST-hankkeen yhteistyö. Tapahtumassa nostetaan myös esille se, ettei lasten suojelu ole vain lastensuojelun ammattilaisten tehtävä.

Lapsen oikeuksien sopimus täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry ja Turun yliopisto järjestävät maanantaina 18.11. teemaan pureutuvan kutsuvierastilaisuuden, jota media on tervetullut seuraamaan. Tilaisuus pidetään Turun yliopistossa Medisiina D:n (Kiinamyllynkatu 10) Lauren 2 -salissa maanantaina 18.11. alkaen lounaalla kello 12.30. Ohjelma alkaa klo 13.15 lasten musiikkiesityksellä ja päättyy klo 15.30.

– Lapsuuden suojaaminen ei ole yhden ihmisen asia vaan usean, lapset ja nuoret tarvitsevat meitä kaikkia. Lapset eivät voi hyvin ilman osaavia, auttavia aikuisia ympärillä. Näistä ajatuksista valikoitui teemaksi ”Jokaisella lapsella on oikeus auttaviin aikuisiin”. Lapsen oikeus menee aikuisen oikeuden edelle ja aikuisilla on oltava ymmärrystä, osaamista ja yhteistyötä oikeuksien toteuttamiseksi, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toiminnanjohtaja Miia Hänninen sanoo.

Järjestö on vuosittain koonnut lasten, nuorten ja lapsiperheiden parissa toimivia ammattilaisia ja päättäjiä yhteen keskustelemaan ajankohtaisista asioista. Tänä vuonna tapahtuma toteutetaan ensimmäistä kertaa yhteistyössä Turun yliopiston kanssa. Turun yliopisto on panostanut viimeisen vuoden aikana voimakkaasti lastensuojelun opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen, syksyn alussa lastensuojelun uutena työelämäprofessorina aloitti Oona Ylönen.

– Suomi on lainsäädännössään sitoutunut lasten asioiden ensisijaisuuteen, lapsi on erityisessä suojelussa. Se ei toteudu vain lastensuojelun toimin vaan tämä on jokaisen asia. Lasten oikeuksien viikolla haluan herättää ihmiset miettimään, mitä lapsen erityinen suojelu tarkoittaa käytännön tekoina jokaiselle meistä aikuisista. Miten otamme erityisesti tukea tarvitsevat lapset huomioon emmekä eristä heitä ajattelussamme omaksi ryhmäkseen, joiden tukeminen kuuluu jollekin muulle, Ylönen sanoo.

Tilaisuudessa julkaistaan lapsi- ja perhepalveluissa tarvittavaa osaamista vahvistava verkkosivusto Osaamispuu. Osaamispuun koulutustarjonta on koottu jatkuvan oppimisen tarjontaa sisältäviksi moduuleiksi Turun ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyönä. Ensimmäiset moduulit ovat auki nyt, muttaoulutustarjonta laajenee ja monipuolistuu vuoden 2020 aikana.

– Olemme rakentaneet koulutustarjonnan niin, että se palvelee kaikkia lasten- ja perheiden tai heidän asioidensa parissa toimivia, Turun yliopiston Sote-akatemian tutkimuspäällikkö Miia Tuominen kertoo.

Osaamispuussa samaan aihealueeseen, kuten esimerkiksi koululaisen hyvinvointiin, liittyvä itseopiskelumateriaali, avoimet verkkokurssit, avoimen yliopiston tarjonta sekä tutkintoon johtava koulutus ja erikoistumiskoulutukset on koottu helposti saavutettaviksi kokonaisuuksiksi.

Kokemusasiantuntija Annika Forth kertoo tilaisuudessa oman tarinansa. Forth on elänyt lapsuutensa mielenterveysongelmista kärsivän äidin kanssa. Omat tervehdyksensä tilaisuuteen tuovat myös lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen videon välityksellä sekä tilaisuuteen saapuva emeritusarkkipiispa Kari Mäkinen.

Tilaisuudessa avataan myös uusia yhteistyökuvioita. Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry ja Turun yliopiston koordinoima, eriarvoisuutta tutkiva lippulaivahanke INVEST allekirjoittavat yhteistyösopimuksen.

Lisätietoja:
Miia Tuominen, Turun yliopiston Sote-akatemian tutkimuspäällikkö, 050 303 2529, miia.tuominen@utu.fi
Miia Hänninen, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n toiminnanjohtaja, 044 5355 131, miia.hanninen@vslj.fi
Oona Ylönen, Turun yliopiston lastensuojelun työelämäprofessori, 050 349 7714, oonylo@utu.fi
André Sourander, Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori, INVEST, 050 365 3447, andsou@utu.fi
Tilaisuuden yhteydessä avataan Osaamispuu nettiosoitteessa www.osaamispuu.fi

Luotu 12.11.2019 | Muokattu 12.11.2019