Maakunnan upeat maut esillä Turun Ruokamessuilla 4.-6.10.

01.10.2019

Varsinais-Suomen asema todellisena ruokamaakuntana saa ansaitsemansa huomion Turun Ruokamessuilla 4.-6.10. Parikymmentä alueen pientä elintarvikealan yritystä esittäytyy samalla osastolla yhteisellä teemalla ”Lähiruoka - tiedät mitä syöt”.

Makuhermoja kutkuttavien herkkujen lisäksi osaston läheisellä lähiruokalavalla tunnettu keittiömestari Aki Wahlman luotsaa kävijöitä tutustumaan lähiruokayritysten tarinoihin sekä nykypäivän elintarvikealan yrittäjyyteen.

Monipuolisen yrittäjäkentän lisäksi Varsinais-Suomessa on huipputason ruokaketjun tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Tästä kävijät saavat ensimakua Turun yliopiston osastolta C129. Osastolla jaetaan tietoa Varsinais-Suomen ruokaketjusta, sen merkittävyydestä, kotimaisista kasviproteiinituotteista sekä lähiruoan suoramyynnin mahdollisuuksista.

Näiden lisäksi osastolla voi vastata riistan lihan kuluttajakyselyyn, kokeilla VR-lasien avulla lisättyä todellisuutta sekä tutustua kala-alan uusiin innovaatioihin.

Turun yliopiston osastolla vierailevat MTK Varsinais-Suomen asiantuntijat sekä Maa- ja kotitalousnaisten hanke Ruokahukka ruotuun – katse vesistöihin.

Osastolla ovat mukana

Brahea-keskus

• Ruokaketjun merkitys Varsinais-Suomessa, mistä voin ostaa lähellä tuotettua ruokaa?, Elintarvikkeiden suoramyynti. Toteuttajana Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä -hanke
  • Reseptiikkaa ja tietoa kotimaisten kasviproteiinien käytöstä. Toteuttajana Vastuullista proteiinia pöytään -hanke