Miten some näkyy lääkärin vastaanotolla? – Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivässä tartutaan perusterveydenhuollon ajankohtaisiin aiheisiin

16.05.2019

Keskiviikkona 22.5. järjestetään Turussa jo 15. kertaa Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivä, johon kokoontuu yli 200 alueen perusterveydenhuollossa työskentelevää lääkäriä. Päivän järjestäjinä toimivat Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja alueen terveyskeskukset. Tänä vuonna tapahtuman pääteemana on sosiaalisessa mediassa runsasta keskustelua aiheuttavien oireiden ja ongelmien näkyminen lääkärin vastaanotolla.

Tämän vuoden tapahtumassa puhutaan somesta ja siitä, miten siellä vellovat keskustelut näkyvät lääkärin vastaanotolla. Yksi aiheen alustajista on professori Juhani Knuuti Turun yliopistosta. Hänet valittiin viime marraskuussa terveysalan vuoden vaikuttajaksi tunnustuksena erityisesti aktiivisesta kampanjoinnista huuhaata vastaan nimenomaan somessa.

Päivässä kuullaan myös HUS:n johtajan virasta hiljattain eläköityneen ja juuri kansanedustajaksi valitun Aki Lindénin tuoreet sote-kuulumiset.

Päivän yhteydessä julkistetaan myös Varsinais-Suomen vuoden Yleislääkäri, joka valitaan tänä vuonna jo 15. kertaa. Vuoden 2018 Varsinais-Suomen Yleislääkäriksi valittiin Salossa terveyskeskuslääkärinä työskentelevä Saila Hookana-Järvi

– Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivä on vakiinnuttanut paikkansa alueen perusterveydenhuollossa työskentelevien lääkärien keväisenä yhteistapaamisena, jonka ohjelmassa käsitellään ajankohtaisia terveydenhuollon teemoja, tapahtuman järjestelytoimikuntaan kuuluva Turun yliopiston yleislääketieteen kliininen opettaja Jaana Franck summaa.

Lisätietoja: kliininen opettaja Jaana Franck, p. 0503136097, jaana.franck@utu.fi

Luotu 16.05.2019 | Muokattu 16.05.2019