Musiikin vaikutus näkyy kehossa samanlaisena ympäri maailmaa

30.01.2024

Turun PET-keskuksen tutkimus osoitti, että musiikki herättää samanlaisia tunteita ja kehollisia tuntemuksia eri puolilla maapalloa.

Musiikin voi tuntea suoraan kehossa. Kuullessamme tarttuvan lempikappaleemme meidät valtaa halu liikkua musiikin tahdissa. Musiikki voi aktivoida autonomisen hermostomme ja aiheuttaa jopa vilunväristyksiä. Uusi turkulaistutkimus osoittaa, kuinka tunteita herättävä musiikki aiheuttaa samanlaisia kehollisia tuntemuksia eri kulttuureissa.

– Erilaisia tunteita, kuten iloa, surua tai pelkoa herättävä musiikki tuntuu kehossa eri tavalla. Esimerkiksi iloinen ja tanssittava musiikki tuntui tutkimuksessamme käsissä ja jaloissa, hellä ja surullinen musiikki taas sydänalassa, toteaa akatemiatutkija Vesa Putkinen.

Musiikin herättämät tunteet ja keholliset tuntemukset olivat samanlaisia länsimaissa ja Aasiassa. Kehon tuntemukset liittyivät myös voimakkaasti musiikin mielessä herättämiin tunteisiin.

–  Tietyt musiikin akustiset piirteet liittyivät samoihin tunteisiin sekä länsimaissa että Aasiassa.  Selkeärytminen musiikki koettiin iloiseksi ja tanssittavaksi ja riitasointuinen musiikki taas aggressiiviseksi. Koska tuntemukset ovat samanlaisia eri kulttuureissa, musiikin aiheuttamat tunteet ovat todennäköisesti kulttuurista ja oppimisesta riippumattomia ja periytyviin biologisiin mekanismeihin perustuvia, sanoo professori Lauri Nummenmaa

– Musiikki vaikutus kehoon on yleismaailmallista. Kaikissa kulttuureissa liikutaan musiikin tahdissa. Musiikki on saattanut syntyä ihmisen lajikehityksessä edistämään sosiaalista kanssakäymistä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta tahdistamalla kuuntelijoiden kehoja ja tunteita, Putkinen jatkaa.

Tutkimus toteutettiin yhdessä Aalto-yliopiston ja kiinalaisen UESTC-yliopiston kanssa verkossa toteutettuna kyselytutkimuksena. Yhteensä 1500 länsimaista ja aasialaista osallistujaa arvioi länsimaisten ja aasialaisten kappaleiden synnyttämiä tunteita ja kehollisia tuntemuksia.

Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia. Tulokset julkaistiin 25.1.2023 Yhdysvaltain tiedeakatemian Proceedings of The National Academy of Sciences of The United States of America (PNAS) -tiedejulkaisussa.

Lisätietoja:

Akatemiatutkija Vesa Putkinen                    professori Lauri Nummenmaa
Turun PET-keskus                                         Turun PET-keskus
vesa.putkinen@utu.fi                                    latanu@utu.fi
puh. +358 44 2156672                                    puh. +358 50 5747933Ihmiskehoja, joihin kuvattu eri värein keholliset tuntemukset.Musiikki synnyttää samanlaisia tunteita ja kehollisia tuntemuksia länsimaisissa ja aasialaisissa kuuntelijoissa.

Luotu 30.01.2024 | Muokattu 30.01.2024