Opiskelijalähettiläät avaavat arkensa yleisölle

28.10.2020

Uudet opiskelijalähettiläät ovat aloittaneet kautensa Turun yliopiston esittelijöinä. Ensi toukokuuhun asti he kertovat sosiaalisen median kanavissa monipuolisesti opintoihin ja opiskelijaelämään liittyvistä asioista. Lisäksi lähettiläät esittäytyvät lukioissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Yhteensä 16 opiskelijaa kaikista Turun yliopiston tiedekunnista esittelee opiskelijaelämää tulevan lukukauden ajan. Yksi uusista opiskelijalähettiläistä on kemian opiskelija Laura Hamdi. Hän kertoo pohtineensa opintojensa aikana paljon omaa uraansa, ja nyt hän haluaa jakaa ideoitaan muille.

– Olen selvittänyt erilaisilta asiantuntijatahoilta, millaisia mahdollisuuksia koulutukseni kemian opettajana antaa työelämään. Tämä prosessi on avannut huikeasti katsomustani työelämää kohtaan ja koen, että minulla on oivalluksieni myötä annettavaa lukiolaisille tai muille yliopisto-opintoja pohtiville.

Hamdi suhtautuu koulutukseen ja kasvatukseen liittyviin asioihin intohimoisesti.

– Koen, että oikein pursuan ajatuksia, joille toivoisin saavani vastakaikua. Siksi ajattelin, että nyt kun käyn tänä lukuvuonna opettajan pedagogisia opintoja, voisin yhdistää tämän opiskelijalähettiläänä toimimiseen. Haluan siis jakaa ajatuksiani koulutuksesta ja kasvatuksesta sekä opintojeni rakenteesta ja edistymisestä.

Tuleville opiskelijoille Hamdi haluaa korostaa, että yliopisto-opinnoista voi koostaa ainutlaatuisen asiantuntijatutkinnon.

– Yliopistoa kannattaa käyttää oman pakettinsa koostamiseen, koska työelämässä tarjoat itseäsi uniikkina pakettina ja keräämäsi asiantuntijuus on valuuttasi. Kannattaa siis tutustua moneen eri alaan tai ainakin hankkia kontakteja eri alojen opiskelijoista, koska niistä on varmasti hyötyä myöhemmissä elämänvaiheissa.

Aitoa viestintää tuleville opiskelijoille

Suurelle yleisölle näkyvin osa lähettilästoimintaa on sisällöntuotanto sosiaaliseen mediaan: lähettiläät jakavat arkeaan Instagramiin, Facebookiin, YouTubeen ja blogiteksteihin. Viime kaudella lähettiläät käynnistivät myös podcast-lähetykset, ja tänä vuonna uutena avauksena nähdään sisältöjä TikTokissa. Lisäksi he osallistuvat tapahtumiin, kuten marraskuussa ja maaliskuussa järjestettävien Hakijan päivien esittelyihin.

– Lähettilästoiminnan avulla saamme viestittyä koulutustarjonnastamme ja yliopisto-opiskelusta nuorille vertaistensa kasvoilla ja tyylillä, ja tällöin viesti saavuttaa paremmin kuulijansa. Ei ole sen parempaa yliopisto-opiskelusta kertojaa kuin opiskelijat itse, tiivistää opiskelijavalinnan ja hakijapalveluiden osastopäällikkö Mari Kähkönen.

Lähettiläät tekevät myös esittelyjä lukioissa, ja tällä kaudella ne tehdään pääosin virtuaalisesti.

– Kevään osalta tilannetta seurataan. Onneksi online-esittelyihin on tarjolla tekniikkaa ja osaamista, joten lukiolaiset saavat kaipaamansa tiedot poikkeustilanteesta huolimatta. Lähettiläiltä voi kysellä mieltä askarruttavista asioista myös somen kautta, Kähkönen kertoo.

> Tutustu lähettiläisiin Turun yliopiston verkkosivuilla

Luotu 28.10.2020 | Muokattu 28.10.2020