Pohjoismaiden oikeustieteilijät kokoontuvat Turkuun keskustelemaan rikosoikeudellisten käytäntöjen oikeudenmukaisuudesta

19.08.2019

Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan.

Aika: 21.8.–23.8.2019
Paikka: Turun yliopisto, Calonia, Caloniankuja 3, 20014 Turku

Kovenevien arvojen ja kriminaalipolitiikan aikana on syytä kysyä, pystyykö rikosoikeus ja oikeudenkäynti tuottamaan oikeudenmukaista kohtelua kaikille. Keskustelu ja lainuudistukset terrorismirikoksista, uusista kriminalisoinneista, pakkokeinoista, tiedustelulainsäädännöstä ja perustuslain muuttamisesta nostavat esiin kysymyksiä toimenpiteiden kohdistumisesta.

– Samaan aikaan säästöpaineet johtavat muutoksiin oikeudenkäynnissä, kuten kirjallisen menettelyn yleistymiseen, joiden kohdistumista ja vaikutuksia joudutaan arvioimaan jälkikäteen. Suuren yleisön vaatimukset kovenevista rangaistuksista voivat myös aiheuttaa paineita lainvalmisteluun ja tietyissä yksittäistapauksissa ehkä myös oikeuslaitokselle, kertoo seminaarin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, prosessioikeuden professori Tuomas Hupli Turun yliopistosta.

Suomalainen rikos- ja prosessioikeuden sekä kriminologian tutkijoiden tapaamiset järjestetään vuosittain.

– Pohjoismaisella rikosoikeusseminaarilla on pitkä perinne ja vakiintunut toimintatapa. Turku on vuonna 2019 kummankin seminaarin kohdalla järjestämisvuorossa ja tänä vuonna tapahtumat on päätetty yhdistää, Hupli kertoo.

Seminaarin pääpuhujat:

• Elina Pirjatanniemi (Åbo Akademi): Whose Rationality? Whose Humanism? A Human Rights Perspective on Nordic Criminal Policy. Torstai 22.8. klo 10–11.
  • David Whyte (Liverpoolin yliopisto): How Corrupt is Finland? Torstai 22.8. klo 13.30–14.45.
  • Moa Bladini & Erik Björling (Göteborgin yliopisto): Objectivity and Narratives in Procedural Law. Perjantai 23.8. klo 10–11.30.

Seminaariin odotetaan osallistuvan yli seitsemänkymmentä oikeustieteilijää. Seminaarin kielet ovat ruotsi, suomi ja englanti. Ohjelma löytyy osoitteesta: https://blogit.utu.fi/juctice2019/programme/

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Tuomas Hupli