Potilastutkimuksiin edennyt vasta-ainehoito kouluttaa elimistön syöjäsolut tuhoamaan kasvaimia

15.02.2019

Turun yliopiston tutkijoiden kehittämä immunoterapeuttinen vasta-ainehoito uudelleenkouluttaa immuunipuolustusta vaimentavia makrofageja ja herättää syövän laiskistuttamat tappaja-T-solut tuhoamaan syöpää. Vasta-ainehoito esti useiden syöpien kasvua koe-eläinmalleissa. Hoito on edennyt ensimmäisiin potilastutkimuksiin.

Yksi syy monien syöpähoitojen epäonnistumiseen on syöpien kyky vaimentaa immuunipuolustusta. Tässä niitä auttavat niin sanotut syöpään liittyvät makrofagit. Makrofagit ovat luontaiseen immuunipuolustukseen kuuluvia syöjäsoluja, jotka voivat sekä herättää että vaimentaa immuunipuolustusta.

Akateemikko Sirpa Jalkasen tutkimusryhmä on pitkään tutkinut Clever-1-molekyylin toimintaa. Ryhmä on aikaisemmin havainnut Clever-1-molekyylin säätelevän valkosolujen liikkumista kudoksesta toiseen. Yhteistyössä professori Jalkasen kanssa akatemiatutkija Maija Hollménin tutkimusryhmä etsi keinoja hyödyntää syövässä esiintyviä makrofageja tunnistamaan ja tappamaan syöpäkasvaimen soluja.

Clinical Cancer Research -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että Clever-1-molekyylin toiminnan häiritseminen makrofageissa aktivoi syöpää tuhoavaa immuunipuolustusta erittäin voimakkaasti.

Häiritsemällä Clever-1-molekyylin toimintaa immuunipuolustusta vaimentavat makrofagit saatiin uudelleenkoulutettua herättämään syöpää tuhoava immuunipuolustus. Clever-1-molekyylin toiminnan häiritseminen lisäsi muun muassa tulehduksellisten sytokiinien tuotantoa sekä tappaja-T-solujen määrää syöpäkudoksessa.

– Nämä tulokset ovat erittäin lupaavia ja avaavat kokonaan uudenlaisen keinon herättää syövänvastaista immuniteettia, kertoo julkaisun pääkirjoittaja, tohtorikoulutettava Miro Viitala

– Makrofagit ovat ihanteellinen lääkekehityskohde, sillä ne ilmentävät pinnallaan monia molekyylejä, joita aktivoimalla tai hiljentämällä makrofagit voidaan muuttaa syöpää tuhoaviksi soluiksi. Tämä itsessään lisäisi hyödyllistä tulehdusta syövän mikroympäristössä, mikä parantaisi käytössä olevien immuunivasteen muuntajien tehokkuutta niillä potilailla, joiden vaste immuunipuolustuksen vaimennuksen takia on heikko, Viitala jatkaa.

Clever-1-molekyyliin kohdistettu vasta-ainehoito tepsi syövän koe-eläinmalleissa yhtä tehokkaasti kuin kliinisessä käytössä oleva PD-1-vasta-ainehoito. PD-1-vasta-aine pitää yllä tappaja-T-solujen toimintakykyä. Huomattavaa on, että makrofageihin kohdistuva Clever-1-vasta-ainehoito lisäsi tehokkaasti myös tappaja-T-solujen aktiivisuutta.

Tietyissä syövän koe-eläinmalleissa hoitojen yhdistelmä esti syöpäkasvaimen kasvua ja etäpesäkkeiden muodostumista tehokkaammin kuin kumpikaan hoito yksinään.

– Jokainen syöpä on omanlaisensa. Tulevaisuudessa onkin tärkeää selvittää, millaisiin syöpiin Clever-1-vasta-ainehoito toimii tehokkaimmin sekä löytää biomarkkereita, joiden avulla voidaan seuloa etukäteen hoidosta parhaiten hyötyvät potilaat, Viitala päättää.

Miro Viitala, Reetta Virtakoivu, Sina Tadayon, Jenna Rannikko, Sirpa Jalkanen, Maija Hollmén. Immunotherapeutic Blockade of Macrophage Clever-1 Reactivates the CD8+ T Cell Response Against Immunosuppressive Tumors. Tutkimus on julkaistu Clinical Cancer Research -lehdessä 12.2.2019. DOI: 10.1158/1078-0432.CCR-18-3016.

Luotu 15.02.2019 | Muokattu 15.02.2019