Salolaiselta yrittäjältä merkittävä testamenttilahjoitus rauhan ja turvallisuuden tutkimukseen

28.10.2022

Syyskuun alussa menehtyneen Pentti Tarkkasen testamenttimääräyksen mukaan Turun Yliopistosäätiöön perustetaan Pentti ja Toivo Tarkkasen rahasto. Siitä tullaan jakamaan apurahoja Turun yliopistossa tehtävään rauhan ja turvallisuuden edistämiseen liittyvään tutkimukseen.

Rahastoon tulee kertymään varallisuutta realisointien jälkeen arviolta 750 tuhatta euroa. Apurahat jaetaan vuosittain säätiön kevään hakukierroksella. Rahaston ajankohtainen tarkoitus täydentää erinomaisesti laajaa säätiön nimikkorahastojen kirjoa.

Turun Yliopistosäätiön hyvin hajautettu omaisuus mahdollistaa säännöllisen tuen Turun yliopiston tutkijoille. Nimikkorahastoja on jo lähes 90. Säätiön tuotot ja kulut jaetaan rahastojen suuruuden suhteessa. Yksittäisen nimikkorahaston sijoitukset ja apurahatoiminta saadaan näin hoidettua erittäin kustannustehokkaasti.

Vuonna 1947 syntynyt Pentti Tarkkanen aloitti filosofian opintoja Turun yliopistossa ylioppilaaksi tulon jälkeen, mutta omistautui sitten isänsä, Salon entisen  palopäällikön Toivo Tarkkasen perustamaan Salon Sammutinhuolto Ky:n yritystoimintaan. Yrityksen toiminta päättyi Pentti Tarkkasen jäätyä eläkkeelle.

säätiön asiamies (varainhankinta) Pekka Kanervisto, p. 040 507 5900

säätiön toimitusjohtaja Mikael Luukanen, p. 050 410 9204