Science Battle palaa – lähetä kysymyksiä tutkijoille

01.09.2021

Tutkijoiden taisto, Science Battle, toteutetaan jälleen Turun yliopistossa Tutkijoiden yönä perjantaina 24. syyskuuta. Nyt kilpakumppaneina ovat italialainen Pavian yliopiston sekä ranskalainen Poitiersin yliopiston. Lähetä nyt kysymykseksi tutkijoille.

Science Battle on leikkimielinen tiedekilpailu, jossa joukko eri tieteenalojen tutkijoita suljetaan kuutioon ratkomaan yleisön lähettämiä kysymyksiä. Aiempina vuosina on muun muassa pohdittu sitä, kuinka kauan ahvenelta kestäisi uida maapallon ympäri, miksi ihminen on itsekäs ja mikä on ratkaisevin tekijä syövän torjunnassa.

Aiemmin Science Battlessa kilpailevat joukkueet ovat olleet rinnakkaisissa kuutioissa. Nyt kukin kuutio sijaitsee eri kaupungissa: yksi Turussa, yksi Paviassa ja yksi Poitiersissa. Kilpailu lähetetään suorana zoomlähetyksenä netissä. Jos koronatilanne sallii, yleisö pääsee seuraamaan kilpailua myös eri kampuksilla paikan päälle.

Turun, Pavian ja Potiersin yliopistoja yhdistää EC2U-allianssi, jossa seitsemän eurooppalaista yliopistoa pyrkii yhteistyöllä ja synergiaedut hyödyntäen kehittämään yhä laadukkaampaa opetusta ja tutkimusta. Seitsikko muodostaa European Campus of City-Universities (Yliopistojen ja kaupunkien eurooppalainen kampus, EC2U) -kampuksen. Rakenteilla on muun muassa yhteisiä maisteriohjelmia.

Yksi yhteistyön muoto on eurooppalaisena Tutkijoiden yönä toteutettava Science Battle. Ensimmäisenä vuotena kilpailevat Turku, Poitiers ja Pavia, ensi vuonna Portugalin Coimbran, Romanian Iasin, Saksan Jenan ja Espanjan Salamancan yliopistot. Alkukarsintojen voittajat kisaavat Science Battle -mestaruudesta vuonna 2023.

Science Battle käydään perjantaina 24.9. kello 16.00–19.00 Suomen aikaa. Kuusihenkiset joukkueet saavat ratkaistavakseen yleisön lähettämiä kysymyksiä.  Mitä sinä olet aina halunnut tietää? Lähetä sinä kysymykseksi viimeistään 8.9. osoitteeseen viestinta@utu.fi.

>> Lue lisää Science Battlesta

Luotu 01.09.2021 | Muokattu 01.09.2021