Siitepölykausi alkaa pian – pähkinäpensaan ja lepän siitepölyä voi jo kulkeutua Suomeen

23.01.2023

Siitepölykauden odotetaan alkavan Suomen eteläosissa helmikuussa.

Pähkinäpensas ja leppä kukkivat jo Keski-Euroopassa ja Iso-Britanniassa. Niiden siitepölyä voi nyt satunnaisesti kantautua myös Suomeen eteläisten ilmavirtausten aikana ja helmikuussa odotettavasti runsaammin. Suomessa pähkinäpensaan kukinta alkaa maan eteläosissa tyypillisesti helmi-maaliskuun vaihteessa ja lepän kukinta maaliskuussa, kevään edistymisestä riippuen.

Koivun siitepölyn osalta on odotettavissa, että vuoden 2022 heikon kukinnan jälkeen koivun kukinta on tänä vuonna runsaampi. Koivun kukinta alkaa maan eteläosissa tyypillisesti huhtikuun lopulla ja muualla maassa myöhemmin. Kesän heinä- tai pujokukinnan runsautta on vielä liian aikaista ennustaa.

Noin viidennes suomalaisista on siitepölylle allergisia. Runsaina koivun kukinnan vuosina oireita voivat saada myös muut.

Turun yliopisto on seurannut ilman siitepöly- ja itiöpitoisuuksia Suomessa vuodesta 1974 lähtien ja tiedottanut niistä vuodesta 1976 lähtien. Alkavalla kaudella siitepölytiedotuksessa tehdään uudistuksia, joilla pyritään yhtäältä sopeuttamaan palvelua käytettävissä oleviin resursseihin ja toisaalta tarjoamaan mahdollisimman tarkkaa ja olennaista tietoa siitepölyallergikoille.

Tekstimuotoisia siitepölyennusteita julkaistaan jatkossa kerran viikossa perjantaisin, kun niitä on aiemmin julkaistu kahdesti viikossa. SmartPollen-menetelmään perustuvia ennustekarttoja seuraaville päiville päivitetään edelleen kahdesti viikossa: tiistaisin ja perjantaisin.

SmartPollen-kartat kuvaavat lepän, koivun ja heinän siitepölymäärien alueellista vaihtelua värialueina. Ne löytyvät jatkossa omilta välilehdiltään uudistuneella norkko.fi-tiedotussivustolla.

Sivuston etusivun tekstimuotoiset tiedotteet ja perinteiset siitepölykartat keskittyvät edelleen pähkinäpensaaseen, leppään, koivuun, heinään ja pujoon, mutta mukaan otetaan myös tuoksukki.

– Tuoksukki on pujolle sukua oleva, voimakkaasti allergeeninen kasvi, jonka siitepölyä kantautuu maahamme lähes vuosittain elo-syyskuussa. Tuoksukin merkitys siitepölyallergikoille Suomessa saattaa olla suurempi kuin on aiemmin ajateltu. Siksi haluamme jatkossa tiedottaa säännöllisesti myös tästä allergiakasvista, vaikka se ei ole vielä vakiintunut Suomen luontoon, kertoo projektitutkija Sanna Pätsi Turun yliopiston siitepölytiedotuksesta.

Luotu 23.01.2023 | Muokattu 05.04.2023