Symposiumi nostaa esille valistuksen käsitteen

22.04.2021

Valistuksen ajan monet perusajatukset kukoistavat ihanteina edelleen, mutta ovatko ne uhattuina? Tätä pohditaan Turun yliopiston tutkijoiden symposiumissa perjantaina 23.4.

Huippunsa 1700-luvulla saavuttanut sosiaalis-poliittis-filosofinen valistuksen ajattelutapa muutti yhteiskuntaa ja politiikkaa. Sen perusajatuksiin kuuluivat muun muassa sananvapaus, uskonnonvapaus, kansalaisten individualismi, tasa-arvoisuus, taloudellinen ja poliittinen liberalismi sekä ajatus rationaalisen ja tieteellisen ajattelun hyödyntämisestä paikallisten, kansallisten ja globaalin yhteisön kehittämiseen.

Turun yliopistossa toimivan Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumin (TIAS) symposiumissa kysytään, ovatko valistuksen ajan hyveet joutuneet uhanalaisiksi ja miten niihin pitäisi ylipäätään suhtautua tänä päivänä.

Symposiumin ohjelma
12.15 Hemmo Laiho (Philosophy): Opening remarks
12.30 Charlotta Wolff (Finnish history): Reason for a better future? Origins and fortunes of the Enlightenment
13.30 Samuli Rautava (Paediatrics and adolescent medicine): Medical ethics and patient autonomy in the context of mechanistic and evidence-based medicine
14.45 Panel discussion: Enlightenment Now?
Panelists: Louis Clerc (Contemporary history), Charlotta Wolff (Finnish history), Mona Mannevuo (TIAS), Hemmo Laiho (Philosophy)
Chair: Martin Cloonan (TIAS)
15.30 Closing

Media on tervetullut seuraamaan symposiumia. Linkki tapahtumaan: https://utu.zoom.us/s/62070449329