Tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORA ”Void” 23.–25.8. – tule kuulemaan, mitä kaikkea tyhjyydestä voi ammentaa!

17.08.2023

Tiede- ja taidetapahtuma Aboagoran teemana on tänä vuonna tyhjyys. Tapahtuman pääesiintyjiä ovat fyysikko ja tieteenfilosofi Karen Barad, filosofi Hans Ruin sekä historioitsija Dolly Jørgensen. Ohjelman pääpuheenvuorot sekä kaksi konserttia ovat maksuttomia ja avoimia kaikille.

ABOAGORA on vuosittain Turussa järjestettävä kansainvälinen tiede- ja taidetapahtuma, joka sisältää monenlaisia tieteen ja taiteen muotoja ja näkökulmia yhdisteleviä esityksiä. Tänä vuonna Aboagora ”Void” tuo tutkijat, taiteilijat ja yleisön tyhjyyden ääreen pyrkien kuitenkin paljastamaan sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Kolmipäiväinen symposium järjestetään Sibelius-museossa 23.–25. elokuuta 2023.

Tyhjyys-teemaan huipentuu Aboagoran vuonna 2019 alkanut viisivuotinen The Five Rings -kokonaisuus (maa, vesi, tuli, tuuli, tyhjyys), jonka lähtökohdat ovat japanilaisen samurain ja filosofin Miyamoto Musashin kirjassa The Book of Five Rings (Go Rin no Sho, 1645). Tapahtumassa käsitellään tyhjyyden moninaista luonnetta eri tieteen- ja taiteenalojen kautta. Tyhjyyden voi käsittää olevan olemattomuutta, havaittavien elementtien täydellistä puuttumista – päätepiste, mutta myös uuden alku.

Yleisölle avoimia luentoja ja esityksiä

Aboagoran AGORA-osuudet eli pääpuheenvuorot ovat maksuttomia ja avoimia kaikille, eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Pääpuhujia eli agoristeja on tänä vuonna kolme. Feministisen tutkimuksen, filosofian ja tietoisuuden historian professori Karen Barad (University of California at Santa Cruz) luennoi kosketuksesta ja toiseudesta keskiviikkona 23.8. etäyhteyksin.

Torstaina 24.8. filosofian professori Hans Ruin (Södertörn University) saapuu puhumaan muutoksesta, olemisesta ja olemattomuudesta esisokraattisessa filosofiassa. Erityisesti kreikkalaisen filosofin Herakleitoksen ajatuksista ammentaen Ruin keskustelee jatkuvan muutoksen mahdollisuuksista tyhjyyden viitekehyksessä.

Kolmas AGORA-puheenvuoro kuullaan perjantaina 25.8., kun historian professori Dolly Jørgensen (University of Stavanger) kertoo lajien sukupuutoista sekä niiden aiheuttamista tyhjiöistä. Tulisiko huomiomme painottua tyhjiöön vai siihen, mitä siinä kerran oli?

AGORA-luentojen lisäksi ohjelmassa on myös kaksi kaikille avointa konserttia. Moniääninen Void iteration – If I close my eyes, do I hear? avaa tapahtuman jo tiistai-iltana 22.8. Sibelius-museossa. Ulf Långbackan tuore Void – searching, staring, leaping -teos yhdistelee ääntä ja visuaalisuutta ja muuntautuu konsertin jälkeen installaatioksi, jonka kävijät voivat myöhemmin tapahtuman aikana kokea Sibelius-museon alakerrassa.

Vokaaliyhtye Ensemble MMXX:n kirkon käytävällä

Vokaaliyhtye Ensemble MMXX:n Void kuullaan torstaina 24.8. Turun Tuomiokirkossa. Kuva: Matilda Saarinen Fotografi.

Vokaaliyhtye Ensemble MMXX:n avoin konsertti Void puolestaan järjestetään torstai-iltana 24.8. Turun Tuomiokirkossa. Tämä musiikillinen sukellus tyhjyyden teemaan, poissaoloon ja kaipuuseen sisältää sävellyksiä aina renessanssista nykyaikaan.

Katso koko ohjelma

Aboagoran toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat vuonna 2023 Koneen Säätiö, Svenska kulturfonden, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Tieteellisten seurain valtuuskunta, William Thurings stiftelse, Konstsamfundet, Turun yliopisto, Åbo Akademi sekä Åbo Akademin säätiö.

Suunnittelija Malla Lehtonen
aboagora@utu.fi