Turun yliopiston Tiedelinja tuo tutkijat verkkoyhteyden päähän – ensimmäisen jakson aiheena cityeläimet

09.04.2020

Turun yliopisto avaa uuden verkossa järjestettävän tapahtuman, Tiedelinjan, jossa tutkijat ja yleisö voivat keskustella ajankohtaisista aiheista. Keskiviikkona 15.4. kello 18.00 Tiedelinjalla aiheena ovat cityeläimet.

– Turun yliopiston tutkijat osallistuvat vuosittain satoihin yleisötilaisuuksiin, jossa he kertovat ja keskustelevat tutkimuksestaan ja ajankohtaisista aiheista. Koronavirustilanne innosti meidät miettimään, miten tutkijamme voivat myös näissä poikkeusoloissa jatkaa tieteestä ja sen tuloksista kertomista. Näin syntyi Tiedelinja, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Tiedelinja toteutetaan Zoom-verkkokokoustekniikalla. Tutkijat liittyvät keskusteluun etäyhteyksin ääni- ja kuvayhteyksin. Jokaisessa jaksossa keskustelee kaksi tai kolme tutkijaa. Lähetyksiä järjestetään keväällä noin viikon välein. Ohjelma löytyy nettiosoitteesta www.utu.fi/tiedelinja.

Yleisö voi kysyä ja kommentoida

Tiedelinjalla keskiössä on kuuntelijoiden ja katselijoiden toiveet. Tutkijoille voi  jo etukäteen lähettää illan teemaan liittyviä kysymyksiä. Lähetyksen aikana voi joko kirjoittaa kysymyksensä ohjelman chat-kanavalle tai pyytämällä puheenvuoron ja liittymällä keskusteluun kysyen tai kommentoiden.

– Tiedelinjan aluksi jokainen tutkija pitää muutaman minuutin johdatuksen omasta näkökulmastaan cityeläimiin ja sen jälkeen he lähtevät keskustelemaan yhdessä teemasta. Tähän osuuteen toivomme myös katselijoiden liittyvän kysymyksillä ja kommenteilla, mutta halutessaan voi toki vain seurata keskustelua, Paasi sanoo.

Kysymyksiä voi lähettää etukäteen tapahtuman Facebook-sivun kautta tai osoitteeseen viestinta@utu.fi lisäämällä viestiin koodisanan Tiedelinja. Tiedelinjan aikana kysyminen ja kommentointi tapahtuu Zoom-verkkokokousjärjestelmässä, jonka kautta Tiedelinjaa myös katsotaan.

Tiedelinja avataan joka keskiviikko kello 18.00.

Ensimmäisen, keskiviikkona 15.4. kello 18.00–19.00 vietettävän Tiedelinjan aiheena ovat cityeläimet eli eläimet, joihin voimme törmätä esimerkiksi Turun ruutukaava-alueella. Aiheesta keskustelevat kaupunkieläimistä kolme kirjaa kirjoittanut ympäristötieteen lehtori Timo Vuorisalo, juuri tohtoriksi susien paikoista väitellyt sekä ihmisten ja eläinten välistä yhteyttä tutkinut kulttuurihistorioitsija Heta Lähdemäki sekä puutiaisia tutkinut ja niiden elämää myös Turun keskustassa selvittänyt biologi Jani Sormunen.

Kevään aikana Tiedelinjalla mietitään myös sitä, miten voi omasta puutarhastaan rakentaa eläinten ja kasvien kannalta monimuotoisen. Tai miten voi valmistaa herkullisempaa ruokaa kemian niksein sekä ottaen käyttöön kaikki aistit. Yksi kevään aiheista on arkeologian kertoma: miten arkeologit pystyvät päättelemään entisajan elämästä maasta löydettyjen luiden, viljansiemenien ja muiden esineiden perusteella.

Keväälle on jätetty myös avoimia teemapaikkoja, joihin yleisö voi ehdottaa aihetta. Niitä voi esittää joko sähköpostitse osoitteeseen viestinta@utu.fi tai tapahtuman Facebook-sivulla.

Osallistujan ei tarvitse etukäteen ladata Zoom-ohjelmaa koneelleen vaan riittää, kun klikkaa sivulta www.utu.fi/tiedelinja tai tapahtuman Facebook-sivulta Zoom-osoitetta. Kirjautuessa annetaan sähköposti sekä nimi joko kokonaisuudessaan tai esimerkiksi lempinimenä. Muut osallistujat näkevät toisen osallistujan nimen vain, jos tämä kirjoittaa chatiin kysymyksen tai kommentin. Sähköpostiosoitteet eivät näy muille osallistujille.

>> Lähetä ennakkokysymyksiä Facebook-tapahtuman kautta

Luotu 09.04.2020 | Muokattu 14.09.2020