Tiederisteily SciCruise innostaa lapsia ja nuoria tieteen ja teknologian pariin

12.12.2019

Tiederisteily SciCruise on suunnattu suomalaisille ja ruotsalaisille koululaisille, opiskelijoille, opettajille ja lapsiperheille. Tapahtumassa on tarjolla monipuolinen kattaus työpajoja, näyttelyjä, luentoja ja kilpailuja erityisesti Itämereen, tieteeseen ja teknologiaan liittyen. Tapahtuma järjestetään 14.–15.4.2020, ja siihen tulee ilmoittautua viimeistään 31.1.2020.

Turun ja Tukholman välillä liikennöivällä Viking Gracella järjestettävä SciCruise innostaa lapsia ja nuoria luonnontieteiden ja teknologian pariin. Työpajoja on niin kouluryhmiltä, yliopistoilta kuin muiltakin tahoilta, ja niissä osallistujat pääsevät tutustumaan muun muassa robotteihin, droneihin, kestävään kehitykseen sekä perehtymään Itämeren tilaan, ekosysteemeihin ja luontoon.

Kolmatta kertaa järjestettävän SciCruisen ohjelmaan kuuluu myös erilaisia esityksiä ja kilpailuja, kuten tutkijoiden esitelmiä, taikurishow ja tiedesuunnistus. Työpajoja ja esityksiä järjestetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

– Haluamme kannustaa lapsia ja nuoria luonnontieteiden pariin tarjoamalla heille positiivisia kokemuksia. Yliopistoissa ja työmarkkinoilla on paljon mahdollisuuksia nuorille, joilla on vahvaa osaamista luonnontieteistä ja matematiikasta, sanoo tapahtuman järjestelyistä vastaava Lounais-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Laszlo Major Turun yliopistosta.

Turun yliopistoon kuuluva Lounais-Suomen LUMA-keskus järjestää SciCruisen yhdessä Åbo Akademin, Uppsalan yliopiston sekä Tukholman yliopiston kanssa.

Tiederisteilylle tulee ilmoittautua viimeistään 31.1.2020.

Katja Puutio, koordinaattori, p. 050 5299861, katja.puutio@utu.fi
Laszlo Major, toiminnanjohtaja, p. 050 5650128, laszlo.major@utu.fi