Tule seuraamaan leikkimielistä tiedekilpaa Science Battlea

15.09.2021

Miten tutkijat lähtevät ratkomaan eteensä tulevaa yllättävää ongelmaa? Sen voit nähdä Science Battle -kilpailussa, jossa Pavian, Poitieresin ja Turun yliopistojen tutkijat kisaavat. Ratkottavana on yleisön lähettämiä kysymyksiä. Kilpailua voi seurata netissä osoitteessa www.utu.fi/science-battle.

Miksi ihminen on pohjimmiltaan itsekäs, montako ilmapalloa tarvitaan nostamaan 80-kiloinen henkilö ilmaan, miksi ihminen näkee unia? Muun muassa näitä on pohdittu aiemmin Turun yliopiston vuonna 2016 kehittämässä Science Battle -tiedekilpailussa. Nyt Turun yliopisto on muokannut kisasta yhteiseurooppalaisen version yhteistyössä EC2U eli European Campus of City-Universities -allianssin kuuden muun yliopiston kanssa.

Ensimmäiseksi kilpaan lähtevät Pavian, Poitiersin ja Turun yliopistot eurooppalaisena Tutkijoiden yönä perjantaina 24.9. kello 16 Suomen aikaa. Klikkaa itsesi mukaan lähertykseen osoitteessa https://utu.zoom.us/j/67640877416

Osallistuvat yliopistot ovat koonneet eri tieteenalojen ja eri tutkijanuran vaiheissa olevista tutkijoista tiimin, jonka jäsenet eivät pelkää heittäytyä uuteen: kysymykset kun eivät tule omalta alalta, eivätkä välttämättä ole niitä vakavimpia, mutta kiinnostavimpia taatusti.

Turun yliopiston joukkueessa kilpailevat eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Kimmo Elo, Turun kauppakorkeakoulun Centre for Collaborative Researchin tutkimusjohtaja Aki Koponen,  opettajankoulutuslaitoksen yliopistotutkija Teija Koskela, etnologian tohtorikoulutettava Johanna Latva, biolääketieteen laitoksella työskentelevä akatemiatutkija Emilia Peuhu ja kemian yliopistonlehtori Veli-Matti Vesterinen.

Ensi vuonna vuoron saavat Coimbran, Iasin, Jenan ja Salamancan yliopistot. Vuoden 2023 Tutkijoiden yönä kisaavat esikersintojen voittajat.

Yleisöllä on suuri merkitys Science Battlen toteutuksessa. Ensimmäinen EC2UScienceBattle sai kymmenittäin kysymyksiä EC2U-kaupungeista. Niistä otollisimmat on valittu mukaan kilpailuun.

Science Battlea voi seurata internetissä, linkki ohjelmaan löytyy nettisivulta utu.fi/science-battle.

Lisätietoja: Turun yliopiston EC2U projektipäällikkö Liisa Järvinen, p.050 436 2648, liisa.jarvinen@utu.fi

Luotu 15.09.2021 | Muokattu 22.09.2021