Tuplatapahtumassa katsotaan elokuva ja keskustellaan kulttuurisesta omimisesta

30.11.2020

Miksi Washington Redskins -jalkapallojoukkueen nimi ja logo nostattivat keskustelun rasismista ja kulttuurisesta omimisesta? Teemaan voi perehtyä poikkeuksellisen monipuolisesti kaksiosaisessa tapahtumassa, jossa osallistujat katsovat oman aikataulunsa mukaan elokuvan More Than A Word ja torstaina 10.12. keskustelevat siitä elokuvantekijöiden ja kulttuurihistorian väitöskirjatutkijan kanssa.

Tapahtuman järjestää Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen akatemiatutkija Reetta Humalajoki.

– Suomessa on viime vuosina aika ajoin noussut kohu kulttuurisesta omimisesta. Elokuva käsittelee ilmiötä monipuolisesti ja tuo esiin alkuperäiskansojen omia näkemyksiä. Haluan tapahtuman kautta tarjota yleisölle mahdollisuuden esittää itseään askarruttavia kysymyksiä aiheeseen liittyen. Keskustelussa pohditaan myös sitä millä tavalla suomalainen kuvasto Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoista voi olla vahingollista, Humalajoki sanoo.

Dokumenttielokuva More Than A Word käsittelee Washington Redskins -jalkapallojoukkueen nimeä ja logoa, stereotyyppejä alkuperäiskansoista sekä kulttuurista omimista. Tapahtumaan ilmoittautuvat katsojat saavat elokuvaan linkin, jossa sen voi katsoa 48 tunnin aikana 8.–10.12.

Torstaina 10.12. klo 17 järjestetään netin välityksellä zoom-tilaisuus, jossa yleisö pääsee keskustelemaan ja kysymään elokuvasta ja sen teemoista Standing Rock Sioux -kansaan kuuluvien elokuvantekijöiden John ja Kenn Littlen sekä saamelainen kulttuurihistorian väitöskirjatutkija Niina Siivikon kanssa.

Elokuva valmistui vuonna 2017. Washington Redskins ilmoitti tämän vuoden heinäkuussa vaihtavansa nimensä ja logonsa.

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan viimeistään 8.12. osoitteessa www.utu.fi/jmc

Luotu 30.11.2020 | Muokattu 30.11.2020