Turkulaistutkijoilta arvovaltainen katsaus imusolmukkeista

05.03.2020

Imusolmukkeiden sisällä oleva imusuonisto on välttämätön edellytys hallitun tulehdusreaktion synnylle ja tehokkaalle puolustautumiselle infektioita ja syöpää vastaan, osoittaa turkulaistutkijoiden laaja katsausartikkeli Nature Immunology Reviews -tiedelehdessä.

Uusimmat tutkimustekniikat, joiden avulla kudoksen solujen toimintaa voidaan analysoida yksi solu kerrallaan, ovat nopeasti muuttaneet käsitystämme kudosten rakenteesta ja toiminnasta. Turun yliopiston tutkijat ovat julkaiseet viime vuosina johtavissa kansainvälisissä tiedelehdissä useita alkuperäistutkimuksia imusolmukkeen imuteistä.

Näiden ansioiden johdosta immunologian alan tärkein katsausartikkeleiden julkaisija Nature Immunology Reviews -lehti pyysi immunologian professori, akateemikko Sirpa Jalkasta ja molekyylilääketieteen professori Marko Salmea kirjoittamaan laajan katsauksen imusolmukkeen imusuonista.

– Mahdollisuus kirjoittaa katsaus tämäntasoiseen lehteen on todellinen kunnianosoitus tutkijalle, toteaa akateemikko Jalkanen.

– Tämä osoittaa, että alan vaikutusvaltaisin lehti näkee Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen kulkevan eturintamassa maailmanlaajuisestikin ajatellen, ja juuri siksi lehti halusi meidän tekevän synteesin tästä valtavan nopeasti kehittyvästä tutkimusalueesta. Ilmiselvää onkin, että imusuonten tutkimus on yksi Turun yliopiston vahvuusalueista, ja että alan läpimurrot ovat parhaillaan tulossa hyödyntämisvaiheeseen käytännön lääketieteessäkin, Jalkanen jatkaa.

Katsauksessaan Jalkanen ja Salmi muodostavat uudenlaisen kokonaiskuvan imusolmukkeen imuteiden rakenteesta ja monimuotoisuudesta. He valottavat myös imusolmukkeen imusuonista viime aikoina löydettyjä uusia solutyyppejä ja niiden tehtäviä. Artikkelissa selvitetään lisäksi, miten valkosolut ja vierasmolekyylit liikkuvat imusolmukkeisiin ja sieltä pois imusuonten kautta.

– Tavoitteenamme oli osoittaa, että imusolmukkeen imusuonet koordinoivat häkellyttävän monella tasolla normaalia immuunivalvontaamme. Tutkimukset osoittavatkin kiistatta, että imusuonet ovat aivan oleellisia bakteeri-, virus- ja syöpätautien nujertamisessa, Salmi summaa.

Lisätietoja:

Immunologian professori, akateemikko Sirpa Jalkanen, MediCity ja Biolääketieteen laitos, Turun yliopisto, +358 40 566 9611, sirpa.jalkanen@utu.fi
Molekyylilääketieteen professori Marko Salmi, MediCity ja Biolääketieteen laitos, +358 50 3385678, marko.salmi@utu.fi

Luotu 05.03.2020 | Muokattu 03.11.2020