Turun yliopisto 200 parhaan joukkoon kansainvälisessä yliopistojen vaikuttavuusvertailussa

28.04.2020

Turun yliopisto osallistui Times Higher Educationin THE Impact Ranking 2020 -yliopistovertailuun, joka sijoittaa yliopistoja paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten hyvin ne ovat onnistuneet edistämään YK:n kestävän kehityksen SDG-tavoitteita (Sustainable Development Goals).

Turun yliopisto osallistui vertailuun ensimmäistä kertaa. THE Impact Ranking -vertailuun voi osallistua 1–17 osa-alueessa, jotka vastaavat YK:n SDG-tavoitteita. Vertailun yleissijoituksessa sijoittumiseen vaaditaan osallistumista pakollisen osa-alueen lisäksi (tavoite 17) vähintään kolmeen muuhun osa-alueeseen eli tavoitteeseen. Yleissijoitukseen lasketaan pakollisen osa-alueen lisäksi kolmen muun parhaan osa-alueen sijoitus, eli yliopistojen sijoitukset muodostuvat erilaisista kokonaisuuksista.

Turun yliopisto sijoittui kokonaisvertailussa sijoille 101–200. Kokonaisarvioissa sijoitettiin yhteensä 767 yliopistoa ympäri maailmaa.

– Sijoituksemme on erinomainen, ja se kertoo tavoitteistamme ja tekemästämme työstä kestävän kehityksen saralla. Sijoitus lupaa hyvää myös tulevan menestyksemme kannalta, sillä vertailussa käytetyt tiedot koskevat vuotta 2018, jonka jälkeen kestävän kehityksen teemat ovat olleet vahvassa nosteessa Turun yliopistossa, sanoo vararehtori Mika Hannula.

Turun yliopisto osallistui vertailussa yhteensä viiteen osa-alueeseen, jotka ovat tavoitteet 17 (yhteistyö ja kumppanuus), 3 (terveyttä ja hyvinvointia), 4 (hyvä koulutus), 11 (kestävät kaupungit ja yhteisöt) ja 16 (rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto). Kaikissa niistä yliopisto sijoittui kaikkien yliopistojen keskiarvon yläpuolelle.

– Turun yliopiston rooli poliittisen päätöksenteon tukena ja kestävä kaupunkikehitys olivat jo tunnistettuja vahvuuksiamme, mikä näkyy vertailun tuloksissa suoraan. Voimme olettaa, että vaikkapa bioalat tulevat jatkossa olemaan myös rankingissä näkyviä vahvuuksiamme, Hannula jatkaa.

Turun yliopiston sijoitukset tavoitteissa:

• Parhaiten Turun yliopisto sijoittui tavoitteessa 16, jossa sijoitus oli 13/435 osallistunutta yliopistoa.
  • Tavoitteessa 11 sijoitus oli 35/470.
  • Kaikille pakollisessa tavoitteessa 17 sijoitus oli 201–300/806.
  • Tavoitteessa 3 sijoitus oli 101–200/620.
  • Tavoitteessa 4 sijoitus oli 201–300/676.

Suomalaisyliopistoista Turun yliopisto sijoittui kokonaisvertailussa jaetulla kolmannelle sijalle LUT-yliopiston kanssa. Parhaiten sijoittuivat Aalto-yliopisto (sija 47) ja Helsingin yliopisto (sija 80). Koko yleislistauksen ykköseksi sijoitettiin University of Auckland Uudesta-Seelannista. Toiseksi sijoittui University of Sidney Australiasta, kolmanneksi Western Sydney University Australiasta ja neljänneksi niin ikään australialainen La Trobe University. Vertailu perustuu Elsevierin bibliometriseen aineistoon sekä yliopistojen toimittamaan pyydettyyn dataan ja kuvauksiin.

Luotu 28.04.2020 | Muokattu 28.04.2020