Turun yliopisto julkaisi yliopiston historiasta kertovan taidekokoelmansa verkkogallerian

28.02.2024

Turun yliopisto on julkaissut Turun Yliopistosäätiön tuella verkkogallerian, johon on koottu valikoituja taideteoksia kampuksilla esillä olevasta kokoelmasta.

Turun yliopistolla on merkittävä taidekokoelma, jota on kartutettu yli sadan vuoden ajan esimerkiksi lahjoituksin. Yliopisto julkaisi vuosijuhlapäivänään 28.2.2024 verkkogallerian, jossa esitellään 70 teoksen valikoima yliopiston kokoelmasta. Yhteensä yliopiston taidekokoelmaan kuuluu satoja teoksia.

Verkkogalleria kuvaa yliopiston taidekokoelman monimuotoisuutta valokuvien, kuvaustekstien ja arkistoaineiston avulla. Sivustolla esitellään Turun yliopiston hallussa olevien teosten lisäksi Valtion taideteostoimikunnan, Turun yliopiston ylioppilaskunnan, Turun kaupungin ja Turun yliopiston varsinaissuomalaisen osakunnan omistamia teoksia. Valikoidut teokset kertovat yliopiston yli satavuotisesta historiasta ja yliopistoyhteisön jäsenistä.

Turun yliopiston taidehistorian professori Tutta Palin ja taidehistorian väitöskirjatutkija Emma Vuolaslempi ovat laatineet kuvaustekstit. Sivustolla on lisäksi Palinin artikkeli taidekokoelman synnystä ja sen vaiheista. Yliopiston taidekokoelman kartuttaminen käynnistyi 1920-luvun alkuvuosina kansalaisten ja yhteisöjen lisäksi myös taiteilijoiden tuella.

Taideteosten kuvausteksteissä on nostettu esiin historian vaiheita sekä taiteen tekijöitä, lajeja ja tyylejä viimeaikainen tutkimus huomioiden.

– Muotokuvien osalta on pyritty mahdollisuuksien mukaan saamaan eri toimija- ja henkilöstöryhmiä mukaan valikoimaan. Myös naisten roolia niin tekijöinä kuin toimijoina on tuotu esiin. Yliopiston syntyvaiheeseen liittyvät lahjoitukset painottuvat historiallisena avainaineistona uusimpia kampusalueiden tila- tai ulkoteoksiakaan kuitenkaan unohtamatta, Palin ja Vuolaslempi kertovat.

Verkkogalleria on toteutettu Turun Yliopistosäätiön rahoittamana. Toteutuksen yhteydessä on myös inventoitu ja valokuvattu teoksia.

– Yliopiston tiloissa tai kampuksilla käydessään voi osan teoksista nähdä, mutta niihin liittyy paljon arvokasta ja mielenkiintoista taustatietoa, johon tähän mennessä ei ole ollut pääsyä. Useimmilla teoksista on myös yhteys yliopiston historiaan. Yliopistosäätiö halusi tukea avoimen verkkogallerian valmistamista tämän kulttuuriperinnön säilyttämiseksi ja julkaisemiseksi, sanoo emeritaprofessori Riitta Pyykkö Turun Yliopistosäätiöstä.

Verkkogalleria antaa taustatietoa muun muassa kampusalueiden ulkotiloihin sijoitetuista teoksista ja monumenteista.

– Ulkoteokset ovat kaikille kiinnostuneille helposti tutustuttavissa, esimerkkeinä Yliopistonmäellä sijaitsevat Markus Copperin Big Bang Echo -teos, Harry Kivijärven Runeberg, Lönnrot, Snellman (”Kolme vekkulia”) -veistosryhmä tai Wäinö Aaltosen Genius ohjaa nuoruutta -veistos osana arkkitehti Aarne Ervin Yliopistonmäen kokonaisuutta, verkkogalleriahanketta koordinoinut taidevastaava Anne-Katri Hatakka-Juntti mainitsee.

Kuvateksti: Vuonna 2000 paljastettiin taiteilija Marcus Copperin Big Bang Echo -teos Yliopiston päärakennuksen vieressä. Yliopiston taidekokoelman verkkogalleriassa kerrotaan, miksi teoksesta katkaistiin sähköt jo paljastustilaisuutta seuraavana päivänä.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Turun yliopisto