Turun yliopisto uudistaa harjoittelutukijärjestelmänsä – uusi järjestelmä takaa tuen kaikille perustutkinto-opiskelijoille

27.09.2021

Turun yliopisto panostaa opiskelijoidensa työllistymiseen uudistamalla harjoittelutukijärjestelmäänsä. Uusi järjestelmä takaa kaikille harjoitteluun meneville perustutkinto-opiskelijoille harjoittelutuen kerran opintojen aikana vuodesta 2022 alkaen. Tuki on rahallinen avustus työnantajalle, ja sillä halutaan kannustaa työnantajia tarjoamaan yliopisto-opiskelijoille palkallisia harjoittelupaikkoja.

Harjoittelutuki on rahallinen avustus työnantajalle, joka ottaa Turun yliopiston opiskelijan palkalliseen harjoitteluun. Tuella halutaan kannustaa työnantajia tarjoamaan yliopisto-opiskelijoille sopivia palkallisia harjoittelupaikkoja.

– Uudistuksen myötä haluamme haastaa alueen työnantajat tarjoamaan harjoittelupaikkoja yliopisto-opiskelijoille. Palkkaamalla yliopisto-opiskelijan harjoittelijaksi työnantaja saa tutkittuun tietoon perustuvaa osaamista ja tuoretta näkökulmaa. Opiskelijalle harjoittelu tarjoaa lisää kosketuspintaa oman osaamisen soveltamiseen. Opiskelijoiden työelämäkontaktit ovat tärkeitä myös alueen elinvoimaisuuden kannalta. Tutkittu tieto saadaan nopeammin käyttöön ja alueen organisaatiot saavat mahdollisuuden tarttua ajoissa tulevaisuuden osaajiin, rehtori Jukka Kola kertoo.

Harjoittelutuki voidaan tarjota, jos työnantaja maksaa harjoittelijalle Kelan työssäoloehdon mukaista palkkaa ja harjoittelu kestää vähintään kaksi kuukautta. Harjoittelun keskeinen tavoite on oppiminen ja siksi harjoittelijalla tulee olla ohjaaja ja työtehtävien tulee soveltua opiskelijan opintoihin. Tukisumma on 1 800 euroa ja se laskutetaan yliopistolta harjoittelun jälkeen.

Selkeä ja kaivattu uudistus

Uudistuksella halutaan tukea opiskelijoita löytämään harjoittelupaikka ja auttaa työllistymisessä. Turun yliopiston uraseurantakyselyissä harjoittelun suorittaneista vastaajista kaksi kolmesta arvioi harjoittelun edistäneen valmistumisen jälkeistä työllistymistä.

Korona-aika on heikentänyt opiskelijoiden mahdollisuuksia harjoittelupaikan saamiseen. Vuonna 2020 Turun yliopiston opiskelijoiden kotimaan harjoitteluiden määrä laski 15 % verrattuna aiempaan. Siksi juuri nyt on erityisen hyvä hetki tukea opiskelijoita harjoittelupaikan saamisessa.

– Aiemmin harjoittelutukea ei ole riittänyt kaikille ja kriteerit tuen saamiselle ovat vaihdelleet. Uudistuksen ansiosta järjestelmä on selkeämpi sekä opiskelijalle että työnantajalle. Uudistus on saanut valtavan positiivisen vastaanoton ja herättänyt paljon kiinnostusta, Turun yliopiston vararehtori Piia Björn toteaa.

Ilmoita harjoittelupaikka, luo työnantajaesittely, ota yhteyttä!

• Turun yliopistolla on kahdeksan muun suomalaisen yliopiston kanssa yhteinen JobTeaser-palvelu avointen harjoittelu- ja työpaikkojen ilmoittamiseen. Yhdellä ilmoituksella tavoittaa halutessaan opiskelijat kaikissa mukana olevissa yliopistoissa. Maksuttoman ilmoituksen palveluun voi jättää osoitteessa aarresaari.net.
  • Turun yliopisto tarjoaa työnantajille myös maksuttoman työnantajaesittelyn luomisen palveluun. Lue lisää työnantajaesittelystä.
  • Harjoitteluun liittyvissä asioissa työnantajia palvelee Turun yliopiston työelämäpalvelut. Ota yhteyttä! (rekry@utu.fi, p. 040 015 3096)
Luotu 27.09.2021 | Muokattu 27.09.2021