Turun yliopistolla yli 100 hakukohdetta 15.3. alkavassa yhteishaussa – tekniikan alalle uusia koulutuksia

13.03.2023

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin on tänä vuonna 15. - 30.3. Turun yliopistolla on yhteishaussa tarjolla 102 tutkinto-ohjelmaa, mukana on kaksi uutta tekniikan alan koulutusta.

-  Tekniikan alan koulutus monipuolistuu Turun yliopistossa, sillä nyt uusina hakukohteina meillä on tänä keväänä automaatiotekniikan koulutusohjelma sekä Porin kampuksella yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa järjestettävä tietotekniikan koulutusohjelma, kertoo Turun yliopiston opiskelijavalinnan ja hakijapalveluiden osastopäällikkö Mari Kähkönen.

Turun yliopistolle myönnettiin alkuvuodesta myös tuotantotalouden koulutusvastuu, mutta ensimmäiset tuotantotalouden opiskelijat valitaan vasta vuoden päästä kevään 2024 yhteishaussa.

-  Uutuutena tämän kevään haussa oleva automaatiotekniikan koulutus sopii opiskelijalle, jota kiinnostavat modernit digitaaliset työkalut, automatisoitu tuotanto ja sen ohjaaminen sekä älykkäät teknologiatuotteet, kertoo teknillisen tiedekunnan koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen.

Stenvall-Virtanen kertoo, että koulutuksesta valmistuneiden työllisyysnäkymät ovat erittäin hyvät, sillä tulevaisuuden kysyntää on esimerkiksi Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, sekä myös laajemmin Suomessa ja ulkomailla. Osaajia tarvitaan erityisesti meriteollisuuden, ajoneuvoteollisuuden, energiateollisuuden ja prosessiteollisuuden aloilla.

Yhteishaussa Turun yliopiston 102 hakukohteesta 51 on suunnattu ensimmäistä opiskelupaikkaansa korkeakoulussa hakeville eli kandidaatin, kandidaatin+maisterin/diplomi-insinöörin tai lisensiaatin koulutuksia, joihin voi hakea lukiosta tai ammatillisesta koulutuksesta valmistuttuaan. Yhteishaussa mukana on myös 51 suomenkielistä maisterivaiheen koulutusta, joihin hakeminen edellyttää alempaa korkeakoulututkintoa.

Viime kevään yhteishaussa Turun yliopisto oli ensimmäistä kertaa hakijamäärältään Suomen suosituin korkeakoulu. Turun yliopistoon hakemuksen jätti yhteensä 29 504 hakijaa, yhteensä hakemuksia jätettiin yli 40 000.

Viime vuonna korkeakoulujen yhteishaussa oli lähes 138 000 hakijaa, mikä oli noin 20 000 hakijaa vähemmän kuin keväällä 2021.

Luotu 13.03.2023 | Muokattu 13.03.2023