Turun yliopiston Tieteen päivillä kiinnostavia yleisöluentoja ja ohjelmaa koko perheelle

04.01.2023

Turun yliopiston Tieteen päivillä 14.1.2023 kuullaan mielenkiintoisia yleisöluentoja lukemisesta, kissoista ja koirista, kansalaistieteestä sekä uusien eläinlajien löytämisestä ja nimeämisestä. Koko perheelle suunnatussa ohjelmassa tutustutaan eläinmuseon kokoelmiin, kuunnellaan tiedesatua ja osallistutaan nuoren tutkijan työpajaan.

Turun yliopiston Tieteen päiviä vietetään lauantaina 14.1.2023 klo 10­–14 Yliopistonmäellä. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja yleisöluentoja voi seurata myös etäyhteydellä tai katsoa jälkikäteen tallenteena.

Tieteen päivät esittelee tiedettä mielenkiintoisella ja helposti ymmärrettävällä tavalla suurelle yleisölle. Tapahtuma tarjoaa tietoa, elämyksiä ja uusia oivalluksia tieteestä ja tutkimuksesta kaikenikäisille.

­– Tieteen päiviä vietetään tänä vuonna samaan aikaan useassa kaupungissa ja halusimme tuoda tapahtuman myös Turkuun. Toivotamme kaikki tervetulleiksi Yliopistonmäelle inspiroitumaan tieteestä. Kokeilemme tällä kertaa uudenlaista konseptia, jossa rinnakkaisista tapahtumista lähetetään etäyhteydellä ohjelmaa kaupungista toiseen, kertoo Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi.

Eläinmuseossa tutkitaan tuntemattomia lajeja ja työpajassa ratkotaan mysteerejä

Turun yliopiston eläinmuseossa on koko tapahtuman ajan avoimet ovet ja eläinmuseon tutkijat ovat paikalla kertomassa yleisölle eläinlajeista. Museon kokoelman lisäksi esillä on erilaisia hyönteislaatikoita, ja tapahtuman kävijät pääsevät tutustumaan lajeihin, joita kukaan muu ei ole vielä nähnyt. Tutkijoiden avustuksella vierailijat voivat tutkia luonnon ihmeitä myös mikroskoopeilla.

– Eläinmuseossa on esillä muuan muassa maailman kauneimmaksi perhoseksi äänestetty lumosiipiin kuuluva laji, maailman kookkaimpia kovakuoriaisia sekä myrkyllisimpiin hyönteisiin kuuluvia luotimuurahaisia. Näiden lisäksi yleisö pääsee tutustumaan ensimmäistä kertaa näytillä oleviin, vasta hiljattain löydettyihin hyönteis- ja hämähäkkilajeihin, joille ei vielä ole annettu edes nimeä, kertoo Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön yliopistotutkija Kari Kaunisto.

Ilari Sääksjärvi puolilähikuvassa, kädessään hyönteisnäytteitä.

Turun yliopiston eläinmuseossa on koko tapahtuman ajan avoimet ovet. Professori ja tutkija Ilari E. Sääksjärvi kertoo luennoillaan, miten uusia eläinlajia löydetään ja miten Turun yliopiston tutkijoiden löytämät uudet lajit ovat saaneet nimensä. (Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto)

Nuoren tutkijan pop-up-työpajassa kurkistetaan kemian, biologian ja fysiikan maailmaan tutkijoiden opastuksella. Työpajassa nuoret tutkijat pääsevät tutustumaan auringonpimennykseen, ratkaisemaan värimysteeriä, tutkimaan mikroskoopeilla sekä mittaamaan puristus- ja ponnistusvoimaa. Työpaja on avoinna koko tapahtuman ajan yliopiston Aurum-rakennuksessa.

Tapahtumassa järjestetään myös 5–7-vuotiaille lapsille suunnattu videoitu tiedesatutunti, jossa luetaan kirja Lepakon vuosi. Satutunnin jälkeen toinen satukirjan kirjoittajista, ympäristöekologian dosentti Mia Rönkä tutustuttaa lapset lepakoihin askarrellen, piirtäen ja kirjoittaen lepakkotietäjän työpajassa.

Luennoilla pureudutaan lemmikkieläinten persoonallisuuksiin ja lukutaidon merkitykseen

Turun yliopiston Tieteen päivien yleisöluentoja voi seurata paikan päällä yliopiston Natura-rakennuksessa, etäyhteydellä tai jälkikäteen tallenteena. Osa luentojen osuuksista katsotaan etäyhteydellä Helsingin Tieteen päivien ohjelmasta.

Tuntemattomiin eläinlajeihin tutustutaan peräti kahdella luennolla, joista toinen käsittelee uusien lajien löytämistä ja toinen niiden nimeämistä. Persoonalliset koirat ja kissat -luennolla kuullaan koirien ja kissojen persoonallisuuspiirteistä sekä omistajan ja lemminkin välisestä suhteesta.

– Käsittelen luennollani esimerkiksi sitä, miten erilaiset koira- ja kissarodut eroavat toisistaan käyttäytymisen osalta ja miten kasvuympäristö vaikuttaa lemmikin käyttäytymiseen. Paljastan luennollani myös yllättävän tiedon lemmikin ja omistajan yhteydestä, lupaa Turun yliopiston evoluutiobiologian tutkijatohtori Milla Salonen.

Milla Salonen yliopistonmäellä lumisessa maisemassa koiransa kanssa.

Milla Salosen luennolla kuullaan koirien ja kissojen persoonallisuuspiirteistä sekä omistajan ja lemminkin välisestä suhteesta. (Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto)

Intoa lukemiseen -luennolla perehdytään lukutaidon merkitykseen eri näkökulmista ja tapoihin innostaa lapsia kirjojen pariin. Kansalaistiedettä käsittelevällä luennolla puolestaan kuullaan aihetta käsittelevä paneelikeskustelu ja tutustutaan kahteen kansalaistiedehankkeeseen.

Suurelle yleisölle suunnatun lauantain tapahtuman lisäksi Turun yliopiston Tieteen päivillä järjestetään perjantaina 13.1. klo 10–14 erityisesti tutkijoille suunnattuja englanninkielisiä keskustelutilaisuuksia, jotka ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Tieteen päivät järjestetään vuonna 2023 ensimmäistä kertaa samaan aikaan useammalla paikkakunnalla. Tieteen päiviä vietetään myös Helsingissä, Jyväskylässä, Mikkelissä ja Rovaniemellä. Tapahtumaa tukevat taloudellisesti Suomen Kulttuurirahasto ja Tieteen tiedotus ry.

> Tutustu tapahtuman ohjelmaan

Luotu 04.01.2023 | Muokattu 04.01.2023