Turun yliopiston toteutunut ja toteutumaton arkkitehtuuri esille Turun päivänä

10.09.2020

Turun yliopiston toteutuneet ja toteutumattomat kampukset esittäytyvät Turun päivänä sunnuntaina 20.9. Yliopistonkadun tapahtumassa. Silmien eteen avautuu muun muassa kuva Iso-Heikkilään suunnitellusta kampusalueesta sekä purettu Phoenix-päärakennus. Yliopistonmäellä pääsee tutustumaan erityisesti arkkitehti Aarne Ervin suunnittelemaan Yliopistonmäkeen.

Kampusalueisiin pääsee tutustumaan Yliopistonkadulla sunnuntaina 20.9. kello 10–15. Esittelypisteessä voi keskustella yliopiston kampuksista arkkitehti ja filosofian tohtori Panu Savolaisen kanssa. Kello 11.20 alkaen Savolainen kertoo asiasta myös tapahtumalavalla.

Esittelypisteessä voi myös tehdä itselleen muistoksi Turun Yliopiston ensimmäisen päärakennuksen Phoenixin pienoismallin.

Turun Yliopistonmäellä sijaitseva eläinmuseo on avoinna vierailijoille kello 12–15. Sisäänpääsy on maksuton, mutta koronarajoituksista johtuen samaan aikaan sisällä olevien määrää saatetaan joutua rajoittamaan.

Turun päivänä järjestetään myös useita opastettuja kävelyitä Yliopistonmäellä. Kello 12–15 puolen tunnin välein on opastettu kävelykierros Turun Yliopistonmäen arkkitehtuuri ja taide sekä tunnin välein opastettuja kävelyjä kasvimuseoon. Niiden lisäksi pääsee tutustumaan Yliopistonmäen kasvillisuuteen Tarinoita kasveista kasviekologin ja arkeologin kertomana -kävelykierros Yliopistonmäellä sekä Sammalkierros Yliopistonmäellä -kierroksilla.

Koronasta johtuen kierroksilla mukaan pääsevien määrä pidetään pienenä ja kaikille kierroksilla on ennakkoilmoittautuminen. Ilmoittautumislinkit löytyvät www.utu.fi/utu100 -nettiosoitteesta.

Turun yliopiston tapahtumissa noudatetaan koronarajoituksia niin, että tarjolla on joko käsienpesumahdollisuus tai käsihuuhdetta, suljetuissa tiloissa osallistujamäärä rajoitetaan niin, että turvavälit voidaan säilyttää ja osallistujille on tarjolla kertakäyttömaski.

Lisätietoja: Trun yliopiston viestintäjohtaja, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi

Luotu 10.09.2020 | Muokattu 10.09.2020