Tutustu Turun yliopiston uusiin professoreihin – katso videoidut juhlaluennot

13.04.2022

Turun yliopiston uudet professorit esittäytyvät ja kertovat tutkimusaiheistaan videoiduilla professoriluennoilla. Katso yhdeksän uuden professorin juhlaluennot.

Miten eri alueiden sijainnit ja etäisyydet vaikuttavat talouteen? Millaiset asiat ovat tärkeitä englannin kielen oppimisessa 2020-luvulla? Entä mikä on Suomen historian merkitys globalisoituneessa maailmassa? Muun muassa näistä aiheista kuullaan uusien professorien videoiduilla luennoilla.

Turun yliopisto juhlii uusia professoreitaan kaikkien tiedekuntien yhteisillä professoriluennoilla. Uudet professorit astuvat tehtäväänsä kertomalla tieteenalastaan ja tutkimusaiheistaan noin 10 minuutin pituisella yleiskielisellä juhlaluennolla.

Uudet professorit ja luentojen aiheet:

• Professori Tommi Inkinen, talousmaantiede: Talousmaantiede auttaa ymmärtämään kompleksista talouden maailmaa
  • Professori Urpo Lamminmäki, biotekniikka: Geeniteknologian avulla valmistetuilla vasta-aineilla on monia käyttötarkoituksia
  • Professori Pekka Lintunen, englannin kieli: Sujuvaa englannin oppimista 2020-luvulla
  • Professori Viola Čapková, kotimainen kirjallisuus: Filologia kirjallisuudentutkimuksessa
  • Professori Charlotta Wolff, Suomen historia: Kansallisen historian ylirajaiset ulottuvuudet
  • Professori Valtteri Kaasinen, neurologia: Parkinsonin tauti – aivojen ja mielen välimaastossa
  • Professori Anu Airaksinen, radiokemia: Radiokemian tutkimuksella parempaa diagnostiikkaa
  • Professori Pekka Taimen, molekyylipatologia: Patologian murros
  • Professori Mari Kangasniemi, hoitotiede: Terveys työnä: terveydenhuollon etiikka ja työn muutos

Tavallisesti professoriluennot pidetään kaikille avoimina yleisötilaisuuksina. Koronatilanteen vuoksi ne toteutetaan toistaiseksi videoluentoina. Luennot voi kuunnella myös podcasteina.

Luotu 13.04.2022 | Muokattu 13.04.2022