Uutuuskirjassa pohditaan kuinka taide tapahtuu

17.05.2019

Taidehistorioitsija Katve-Kaisa Kontturin uutuusteos Ways of Following: Art, Materiality, Collaboration (Open Humanities Press, 2018) vie lukijansa intiimille vierailulle nykytaiteilijoiden ateljeihin ja näyttelyihin, missä se seuraa kuinka taideteokset muotoutuvat, kuinka taidetta kohdataan ja kuinka siitä vaikututaan.

Teoksen Ways of Following: Art, Materiality, Collaboration (Open Humanities Press, 2018) julkistamistilaisuus
Aika: ke 22.5.2019 klo 18.00
Paikka: Titanik-galleria (Läntinen Rantakatu 8, Turku)
Julkistamistilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Taidehistorioitsija Katve-Kaisa Kontturin uutuuskirjan Ways of Following: Art, Materiality, Collaboration avainkysymys on, kuinka sanallistaa se, miten taide tapahtuu. Kirjassa pohditaan miten taide muotoutuu, toimii ja mitä se tekee: miten taide tehdään tuntuvaksi ja läsnä olevaksi kuvailemalla tai seuraamalla sitä sanojen avulla.

Kontturi tarkastelee taidetta monisyisenä, aistimellisena tapahtumana.

– Tapahtumallisuus avaa mahdollisuuden käsitellä taidetta moniulotteisesti. En tarkastele esimerkiksi maalausta, valokuvaa tai installaatiota pelkästään kuvana tai tekstinä, vaan aistimellisena kokonaisuutena, joka koskettaa katsojiaan, Turun yliopistossa taidehistorian yliopistonlehtorina työskentelevä Kontturi kuvailee.

Jokainen taidetapahtuma on ainutkertaisen yhteistyön tulos

Kontturi analysoi taidetapahtumia ainutkertaisina tilanteina, joissa kokijan aistimukset nousevat esimerkiksi teoksessa käytetyistä materiaaleista ja joissa myös teknisillä valinnoilla, kuten ripustuksella, on merkityksensä.

– Kuvaan esimerkiksi sitä, miten merkityksellistä voi olla, että katosta ripustetut valokuvat liikkuvat katsojan tutustuessa niihin, tai miten installaatiossa hauraat maitohampaat on asetettu samettityynylle, Kontturi kertoo.

Kontturi korostaakin jokaisen taidetapahtuman erityisyyttä.

– Jokaisen teoksen kohdalla voidaan kysyä, kuinka juuri tämä teos on toteutettu ja kuinka juuri tämä teos vaikuttaa meihin. Käsitän taiteen yhteistyöksi, joka muotoutuu taiteilijan ja hänen käyttämiensä materiaalien välisessä suhteessa. Myös katsojat osallistuvat tekeytymiseen, osin tulkinnoillaan ja ajatuksillaan, osin fyysisellä läsnäolollaan, Kontturi kuvailee.

Kirja on tarkoitettu kaikille nykytaiteesta kiinnostuneille lukijoille

Kontturin kirja perustuu monivuotiseen kenttätyöhön pääasiassa Suomessa työskentelevien kuvataiteilijoiden kanssa. Teoksessa ovat mukana muun muassa taiteilijat Helena Hietanen, Susana Nevado ja Marjukka Irni.

– Kirja on suunnattu yhtäältä metodologiseksi oppaaksi taiteen- ja kulttuurintutkijoille ja toisaalta taiteilijoille. Se soveltuu hyvin myös taiteen- ja taiteentutkimuksen opiskelijoille sekä kaikille nykytaiteesta kiinnostuneille lukijoille, Kontturi sanoo.

Julkistamistilaisuudessa keskustellaan kirjan avaamista näkökulmista

Julkistamistilaisuudessa kirjasta keskustelevat Taina Erävaara (koulutus- ja tutkimuspäällikkö, Turun taideakatemian kuvataiteen ohjelma), Visa Immonen (arkeologian professori, Turun yliopisto), Elina Suoyrjö (toiminnanjohtaja, Titanik) ja Norie Neumark (ääni- ja mediataiteilija, Melbournen yliopisto, Titanikin residenssitaiteilija).

Tilaisuuden järjestävät Suomen Akatemian rahoittaman Localizing Feminist New Materialisms -hanke, Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine ja Titanik library.

Kirja on open access -julkaisu eli sen voi ladata verkosta maksutta. Sitä on saatavana myös painettuna.

Lataa kirja verkosta

> Teoksen esittely kustantajan verkkosivustolla