Uutuusteoksessa pohditaan mitä valokuvat kertovat menneisyydestä ja nykyisyydestä

21.12.2018

Olli Kleemolan ja Silja Pitkäsen toimittamassa uutuusteoksessa Photographs and History: Interpreting Past and Present through Photographs (K&H-kustannus 2018) joukko tutkijoita tarkastelee eri näkökulmista valokuva-aineistoja eri aikakausilta ja pohtii, miten valokuvia voi tutkia, millaisiin kysymyksiin ne voivat vastata, ja millaisia valokuvat ovat lähteenä.

Valokuvat eivät ole vain historiakirjojen kuvitusta, vaan keskeinen menneisyydestä ja nykyisyydestä kertova lähde. Historialliset valokuvat esimerkiksi sisältävät tietoa, johon saattaa olla muutoin hankalaa päästä yhtä yksityiskohtaisesti käsiksi.

Valokuvat kertovat arjen historian ohella esimerkiksi henkilöiden välisistä suhteista, ja heijastelevat yleisemmin menneisyyden mentaliteetteja. Kuvat sekä dokumentoivat todellisuutta, että luovat sitä. Valokuvalla on merkittävä rooli todisteena esimerkiksi oikeudenkäynneissä.

Teoksen artikkelien aiheet ulottuvat valokuvan varhaisvaiheista sosiaalisen median aikakauteen, kolonialismista Syyrian sotaan. Kirjoittajat ovat historian- ja kulttuurintutkijoita sekä yhteiskuntatieteilijöitä.

Muutokset niin valokuvausteknologiassa kuin kuvien jakamisessakin ovat vuosien varrella vaikuttaneet paljon valokuvan luonteeseen sekä valokuvien kautta viestimiseen. Muutoksista huolimatta eräs seikka säilyy: valokuva vaikuttaa.

Photographs and History: Interpreting Past and Present through Photographs, toim. Olli Kleemola ja Silja Pitkänen. Kulttuurihistoria – Cultural History 15. Turku: K&H-kustannus, 2018.

Teoksen kansikuva

Teoksen sisällysluettelo