Uutuusteos luotaa kotimaisen nykyrunouden yhteiskunnallisuutta

22.10.2019

Uusi yleistajuinen tutkimusteos haastaa näkemykset itseensä käpertyvästä nykyrunoudesta ja tarkastelee niitä monia tapoja, joilla kotimainen kokeellinen runous ottaa kontaktia yhteiskunnan ja kulttuurin kipupisteisiin.

Anna Helteen teos Todellisuus pahoinpiteli runon. Yhteiskunnallisuus ja tunteet suomenkielisessä kokeellisessa nykyrunoudessa (Eetos) tutkii 2000-luvun suomalaista kokeellista runoutta yhteiskunnallisuuden ja tunteiden näkökulmasta. Teos haastaa usein esitettyjä näkemyksiä nykyrunouden vaikeudesta ja sulkeutuneisuudesta. Se osoittaa kokeellisen runouden ottavan väkevästi kantaa aikamme ilmiöihin ja tarjoavan keinoja myös vaikeiden aiheiden kuten seksuaalisen väkivallan, itsemurhan tai lihavuuspuheen käsittelyyn.

Helteen tutkimus nostaa valokeilaan kokeellisen runouden affektiiviset ulottuvuudet eli sen, miten runot käsittelevät, ilmaisevat ja synnyttävät erilaisia tunteita ja tuntemuksia. Teos kytkee kokeellisen runouden kotimaisen kukoistuskauden kansainvälisiin yhteyksiin ja tarjoaa ajanmukaisia välineitä nykyrunouden analysoimiseen ja tulkitsemiseen. Sellaisena teos soveltuu hyvin myös opetuskäyttöön.

Teos keskittyy seitsemään suomalaiseen runoilijaan, joita yhdistää kokeileva suhtautuminen runouteen ja runokieleen: Leevi Lehto, Karri Kokko, Harry Salmenniemi, Tytti Heikkinen, Teemu Manninen, Eino Santanen ja Henriikka Tavi.

– Mukana on muun muassa netin keskustelupalstoja hyödyntävää flarf-runoutta, tekstuaalisten ja visuaalisten keinojen yhteispeliä hyödyntävää kuvarunoutta, sekä käsitteellistä runoutta, Helle kertoo.

Tutkimus piirtää näkyviin kokeellisuuden, tunteiden ja yhteiskunnallisuuden kytköksiä ja pureutuu näin siihen, miten uuden vuosisadan runous käsittelee suomalaisen yhteiskunnan ja länsimaisen elämäntavan ongelmia ja kipupisteitä.

Kirjan tekijä FT Anna Helle työskentelee kotimaisen kirjallisuuden yliopistonlehtorina Turun yliopistossa. Hän on Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden dosentti.

Anna Helle keskustelee teoksesta Jouni Teittisen kanssa Helsingin kirjamessuilla lauantaina 26.10. klo 16.00–16.30 Tiedekirjan osastolla (6f68). Lisätietoa teoksesta kustantajan sivuilla: https://eetos.org/

teoksen kansikuva

Lisätietoa: