Valosaaste vaikuttaa kaupunkiluontoomme – tervetuloa yleisötilaisuuteen Dark Sky Week: Keinovalon historiaa ja valosaasteen vaikutukset Turussa 3.4.

27.03.2024

Kaikille avoin yleisötilaisuus muistuttaa valosaasteen vaikutuksista kaupunkiluontoon ja tutustuttaa keinovalon historiaan Turussa. Yleisötilaisuus järjestetään Turun pääkirjaston Studio-tilassa keskiviikkona 3.4.2024 klo 18–19.30. Tilaisuus on osa Turun yliopiston Dark Sky Week -kampanjan ohjelmaa, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta valosaasteen vaikutuksista.

Miten valosaaste vaikuttaa kaupunkien eläimiin ja kasveihin? Entä mistä alkaa keinovalaistuksen historia Turussa? Yleisötilaisuudessa Dark Sky Week: Keinovalon historiaa ja valosaasteen vaikutukset Turussa kuullaan puheenvuorot Turun yliopiston lehtori Timo Vuorisalolta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Panu Savolaiselta.

Vuorisalo kertoo puheenvuorossaan valosaasteen vaikutuksista kaupunkien eläimiin ja kasveihin. Savolainen luo katsauksen keinovalon ympäristökokemuksiin Turussa aina öljylyhtyjen ajasta sähkövaloon.

– Vuorokauden valoisan jakson rytmittyminen vaikuttaa kasvien kasvuun ja kukkimiseen, ja liiallinen valaistus voi häiritä niitä. Valon määrä ja sen jakautuminen tietylle ajanjaksolle vuorokaudessa on tärkeää myös eläimille, sillä ympärivuorokautinen valaistus haittaa esimerkiksi yöllä saalistavia lintuja. Valonlähteet houkuttelevat luokseen yöperhosia ja muita hyönteisiä – toisaalta mustarastaan laulua saattaa nykyään kuulla katulampun alla jo joulukuussa, kertoo Vuorisalo.

Yleisötilaisuus on osa Turun yliopiston Dark Sky Week -kampanjan ohjelmaa. Dark Sky Week on 2.–8.4.2024 järjestettävä kansainvälinen kampanja, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta valosaasteen vaikutuksista ja pimeiden öiden merkityksestä. Kampanja näkyy myös kampuksella – suurin osa Turun yliopiston kampusalueen ulkovalaistuksesta sammutetaan aikavälillä 23–05 kampanjaviikolla.

– Kestävän tulevaisuuden rohkeana rakentajana meille on tärkeää olla mukana tässä kampanjassa herättelemässä keskustelua valosaasteen moninaisista vaikutuksista. Turun yliopisto pystyy tarkastelemaan valosaasteen kaltaista ilmiötä monitieteisesti ja tavoittamaan laajasti eri sidosryhmiä. Turun kaupunginkirjaston yleisötilaisuudessa kuulemmekin puheenvuorot keinovalon vaikutuksista omassa kaupunkiympäristössämme kahdesta eri näkökulmasta, sanoo kestävän kehityksen asiantuntija Jutta Mäkinen Turun yliopistosta.

Dark Sky Week: Keinovalon historiaa ja valosaasteen vaikutukset Turussa

keskiviikkona 3.4.2024 klo 18–19.30
Turun pääkirjaston Studio-tila

• klo 18.00 Turun yliopisto mukana lisäämässä tietoutta valosaasteen moninaisista vaikutuksista, kestävän kehityksen asiantuntija Jutta Mäkinen, Turun yliopisto