Ihmeelliset vuodet Suomessa – 20 vuotta tutkitusti toimivaa tukea perheiden arkeen

20.11.2025

Varhaislapsuus on ratkaiseva vaihe lapsen tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Arviolta joka neljännellä varhaiskasvatusikäisellä on jonkinlaisia haasteita tunnesäätelyssä tai käyttäytymisessä. Ilman varhaista tukea nämä vaikeudet voivat heijastua myöhempään koulunkäyntiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä hyvinvointiin. Yhteiskunnalliset muutokset, perheiden kuormitus ja lasten lisääntynyt tuen tarve korostavat varhaisen tuen merkitystä.

Ihmeelliset vuodet (The Incredible Years) on kansainvälisesti tunnettu ja laajasti tutkittu menetelmäkokonaisuus, joka tarjoaa vanhemmille ja kasvatusalan ammattilaisille myönteisiä kasvatuskeinoja, joilla tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun Ihmeelliset vuodet ohjelma otettiin käyttöön Suomessa; ensin vanhemmuusryhmien osalta ja vuonna 2010 ammattikasvattajille kohdennetun TCM-ryhmänhallintaohjelman myötä.

Ihmeelliset vuodet tarjoaa näyttöön perustuvaa tukea perheille

Ihmeelliset vuodet -menetelmän perusajatuksena on, että aikuinen muuttaa toimintatapaansa ja sen myötä muuttuu myös lapsen käytös. Menetelmän keinojen avulla lisätään toivottua käytöstä ja sammutetaan ei-toivottua, haastavaa käytöstä. Menetelmä perustuu vahvaan tutkimusnäyttöön, ja sen vaikuttavuus on osoitettu useissa kontrolloiduissa tutkimuksissa eri maissa.

Laaja tutkimusnäyttö osoittaa, että 3–12-vuotiaiden lasten käytösoireet vähenevät merkittävästi Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmiin osallistuneiden vanhempien lapsilla verrattuna niihin, joiden vanhemmat eivät ole osallistuneet ohjelmaan. Vanhempien kokemuksen mukaan positiivinen vuorovaikutus ja varmuus kasvatuksessa lisääntyvät.

Ammattilaisten näkökulmasta ohjelman keinojen käyttö edistää yhtenäisiä toimintatapoja koko kouluyhteisössä, mistä hyötyvät niin opettajat kuin oppilaatkin. Lisäksi ohjelman keinojen käyttö parantaa yhteistyötä vanhempien kanssa, vähentää häiriökäyttäytymistä lapsiryhmässä sekä vahvistaa kouluyhteisön hyvinvointia.

Kansallisesta tutkimuksesta myönteisiä tuloksia

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa meneillään olevassa kansallisessa tutkimuksessa tarkastellaan menetelmän levinneisyyttä ja toteutusta vuosien 2021–2025 aikana. Menetelmän toteutusta seurataan sähköisellä järjestelmällä, jonka kautta saadaan tietoa toteutetuista ryhmistä hyvinvointialueittain ja kunnittain sekä tietoa osallistuneiden määrästä ja osallistumisprosenteista. Tutkimus on Suomessa ensimmäinen, jossa kerätään tietoa kansallisella tasolla menetelmän toteutuksesta hyvinvointialueilla sekä kuntien sivistys- ja varhaiskasvatustoimessa. Tavoitteena on selvittää Ihmeelliset vuodet -ohjelman levinneisyyttä ja käyttöä suomalaisessa palvelujärjestelmässä ja millaisia vaikutuksia sillä on vanhempien, lasten ja ammattilaisten hyvinvointiin.

Seurantajärjestelmästä saatujen tietojen mukaan vuosina 2021–2024 toteutettiin yhteensä 134 vanhemmuusryhmää, joihin osallistui 1 314 vanhempaa, sekä 114 TCM-ryhmänhallintamenetelmäkoulutusta, joihin osallistui 1 654 kasvatusalan ammattilaista. Toteutuneiden vanhemmuusryhmien keskimääräinen osallistumisprosentti oli 79 ja TCM-menetelmäkoulutusten 95, mikä osoittaa ohjelmaan sitoutumista.

Sekä vanhemmilta että koulutuksiin osallistuneilta ammattilaisilta kerätään systemaattisesti loppukyselyillä palautetta ohjelman hyödyistä, rakenteesta ja omasta oppimisesta. Tyytyväisyyskyselyiden tulokset olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Vuosina 2021–2024 vanhemmuusryhmiin osallistuneista 92 prosenttia koki ohjelman parantaneen omaa vanhemmuuden hallinnan tunnetta, ja 88 prosenttia ilmoitti ymmärtävänsä paremmin lapsen käyttäytymisen taustalla olevia tunteita. Lisäksi 85 prosenttia havaitsi konkreettisia muutoksia lapsen käytöksessä, kuten vähemmän ristiriitoja ja enemmän myönteistä vuorovaikutusta. Lähes kaikki, 95 prosenttia osallistuneista vanhemmista, suosittelivat ohjelmaa muille. Avoimissa vastauksissa korostuivat erityisesti kehumisen, kannustamisen ja lapsijohtoisen leikin merkitys arjen vuorovaikutuksen vahvistamisessa.

TCM-ryhmänhallintamenetelmän koulutuksiin osallistuneiden ammattilaisten palaute oli myös hyvin myönteistä. Lähes kaikki osallistujat kokivat saaneensa uusia, toimivia keinoja lapsiryhmän hallintaan sekä lasten tunnesäätelyn ja sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen. Yhdeksänkymmentä prosenttia opettajista kertoi koulutuksen lisänneen ammatillista varmuuttaan ja 89 prosenttia arvioi sen tukeneen omaa työssä jaksamista. Peräti 97 prosenttia suosittelisi TCM-ryhmänhallintamenetelmän koulutusta kollegoilleen.

Menetelmän vakiinnuttaminen edellyttää pitkäjänteistä työtä

Ihmeelliset vuodet -tutkimus on malliesimerkki Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa tehtävästä vaikuttavasta tutkimuksesta, joka toteuttaa monia Turun yliopiston strategisia tutkimusteemoja ja toisaalta tuottaa vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa ja työkaluja, joita voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän kehittämisessä.

Ihmeelliset vuodet -menetelmäkokonaisuuden käyttö on vuosien aikana laajentunut. Suomessa on koulutettu 20 vuoden aikana yhteensä yli 800 vanhemmuusryhmänohjaajaa ja yli 80 TCM-ohjaajaa. Menetelmän ylläpito osana suomalaista palvelujärjestelmää on edellyttänyt osaajien jatkuvaa koulutusta, organisaatioiden rakenteellista tukea ja toteutuksen arviointia. Toukokuussa voimaan tullut laki lasten ja nuorten terapiatakuusta edellyttää menetelmiä käyttäviltä organisaatioilta systemaattista käytön seurantaa, osaamisen ylläpitoa ja käytön tukea. Näiden avulla menetelmän käyttö voi juurtua pysyvästi osaksi arjen toimintaa ja palvelurakenteita.

Tutkimuksissa tulisi myös kiinnittää huomiota ammattilaisten työhyvinvointivaikutuksiin ja siihen, miten ohjelman keinot säilyvät käytännön työssä pitkällä aikavälillä. Lisäksi tarvitaan seurantatutkimusta lasten ja perheiden hyvinvoinnista sekä systemaattista seurantaa ammattilaisten työhyvinvoinnista.

Ihmeelliset vuodet -ohjelman toteutusta ja vaikutuksia tullaan seuraamaan jatkossakin, sillä Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa suunnitellaan parhaillaan jatkohanketta ohjelman pitkäaikaisten vaikutusten ja juurtumisen selvittämiseksi eri hyvinvointialueilla.

Laura Kortesoja
Kirjoittaja työskentelee yliopisto-opettajana Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa ja tutkijana Ihmeelliset vuodet -projektissa.

Päivi Lindberg
Kirjoittaja työskentelee projektikoordinaattorina Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa ja vastaa Ihmeelliset vuodet -ohjelman koordinaatiosta.

Elisa Heikkilä
Kirjoittaja työskentelee projektiasiantuntijana Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa Ihmeelliset vuodet - projetkissa.

Luotu 20.11.2025 | Muokattu 20.11.2025