Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium valitsi viisi uutta lupaavaa ryhmänjohtajaa

15.06.2020

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumin kansainvälinen haku päättyi tämän vuoden tammikuun alussa. Kollegiumin johtokunta valitsi kolmivaiheisen hakuprosessin kautta viisi kollegiumtutkijaa kolmen vuoden määräaikaisiin tehtäviin 81 hakijan joukosta.

Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium (LLK, eng. TCSM, Turku Collegium for Science and Medicine) perustettiin 2008 tukemaan itsenäisen tutkijanuransa alkuvaiheessa olevia lupaavia ryhmänjohtajia. Tammikuussa 2020 loppunut kollegiumtutkijahaku oli kollegiumin seitsemäs.

Nyt valituille tutkijoille tarjotaan kolmen vuoden määräaikainen tehtävä, johon he voivat halutessaan hakea kahden vuoden jatkoaikaa. LLK:n tutkijat sijoittuvat lääketieteellisen tiedekunnan tai luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan laitoksille. He saavat kollegiumilta 20 000 euron aloituspaketin oman tutkimustyönsä aloittamiseen.

LLK sai haussa 81 korkealaatuista hakemusta 18 eri maasta Suomen lisäksi. Kaiken kaikkiaan kansainvälisten hakijoiden osuus hakijoista oli noin 53 %. Hakijoista 73 % oli biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen aloilta.

Hakuprosessi oli kolmivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa johtokunta valitsi lupaavimpien hakijoiden hakemukset ulkoiseen arviointiin. Ulkoisten asiantuntijoiden arviointien perusteella valittiin 10 hakijaa haastatteluun ja haastattelujen perusteella valittiin viisi tutkijaa varsinaiseen tehtävään.

Tutkijan arvioinnissa kiinnitettiin erityistä huomiota mm. tutkijan tieteelliseen pätevyyteen, kansainväliseen kokemukseen, itsenäisyyteen, tutkimussuunnitelmaan sekä sen linkittymiseen sijoittumisorganisaation tutkimukseen.

–Kollegiumin alkuajoista lähtien LLK:n tehtävänä on ollut seuloa hakijoiden joukosta ne tutkijat, jotka ovat kaikkein lupaavimpia, motivoituneimpia ja valmiimpia itsenäiselle tutkijanuralle. Tutkijoiden haastattelu on tärkeä. Siinä selviää heidän valmiutensa, innostuvuutensa ja suunnitelmansa oman tutkijanuransa eteenpäin viemiseen. Valinnat ovat aina olleet johtokunnalle vaikeita, koska hyviä hakemuksia on niin paljon, LLK:n johtokunnan puheenjohtaja Sirpa Jalkanen kertoo

Valituista tutkijoista neljä tulee sijoittumaan luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan ja yksi lääketieteelliseen tiedekuntaan.

Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumiin valitut kollegiumtutkijat ja heidän sijoittava yksikkönsä:

• Nina Gieseler (Dresing), fysiikan ja tähtitieteen laitos
    Understanding solar energetic particle physics with next-generation multi-spacecraft observations
  • Kimmo Luoma, fysiikan ja tähtitieteen laitos
    Truly quatum heat engines
  • Suvi Ruuskanen, biologian laitos
    Novel pathways underlying phenotypic variation and adaptation
  • Antoine Stier, biologian laitos
    From the proximate determinants of cellular metabolism efficiency to its ultimate consequences on animal performance and ageing
  • Jetro Tuulari, kliininen laitos
    Population NeuroScience - a big data approach for health prediction of children and adolescents with cutting edge connectomics: brain state dynamics, harmonics and computational models
    ORCID

Turun yliopistoon perustetaan teknillinen tiedekunta 1.1.2021 alkaen. Uuden tekniikan tiedekunnan perustaminen huomioidaan myös LLK:n toiminnassa.

–Nykyisen LLK:n johtokunnan kautta päätettiin jatkaa vuoden loppuun asti, jotta myös uusi tekniikan tiedekunta voidaan huomioida uutta johtokuntaa nimitettäessä. Uuden johtokunnan kokoonpano ja muodostaminen nostetaan esiin tiedekunnissa tänä syksynä, tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen kertoo.

LLK:iin kuuluu sekä tutkijatohtoreita että kollegiumtutkijoita. Aikaisemmin tänä vuonna LLK valitsi viisi uutta tutkijatohtoria. Seuraava tutkijatohtoreiden haku järjestetään tämän vuoden marras-joulukuussa ja kollegiumtutkijahaku aikaisintaan loppuvuodesta 2021.

Luotu 15.06.2020 | Muokattu 15.06.2020