Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium valitsi viisi uutta tutkijatohtoria

11.05.2020

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollagiumin (LLK, eng. TCSM, Turku Collegium for Science and Medicine) kansainvälinen tutkijatohtorihaku saatiin päätökseen huhtikuun lopulla. Siinä LLK:n johtokunta valitsi viisi tutkijatohtoria kolmivuotiskaudelle. Tutkijakollegium sai hakemuksia 111 hakijalta 32:sta eri maasta. Hakijoista 74 % oli muun maan kuin Suomen kansalaisia.

Ensimmäiset LLK:n tutkijatohtorit valittiin tehtäviinsä vuonna 2016. Vuoden 2019 marras-joulukuussa järjestetty kansainvälinen tutkijatohtorihaku oli LLK:n neljäs. Kaikissa tutkijatohtorihauissa on valittu viisi tutkijaa. Tutkijat sijoittuvat johonkin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan tai lääketieteellisen tiedekunnan yksikköön. Tässä haussa valitut tutkijat voivat aloittaa tehtävänsä tämän vuoden elokuusta lähtien, mutta viimeistään vuoden 2021 alussa. Haussa myönnettiin lisäksi myös vuoden rahoitus yhdelle tutkijatohtorille oman kahden vuoden tutkijatohtorirahoituskauden jatkoksi.

Valinnoissa painotettiin erityisesti tutkijoiden kansainvälistä kokemusta, uravaihetta ja tutkimussuunnitelmaa ja sen linkittymistä Turun yliopiston olemassa olevaan tutkimukseen. Tutkijatohtoreiden tuleekin liittyä jo Turun yliopistossa olevaan tutkimusryhmään tai heillä pitää olla työlleen ohjaaja.

– Kaikki nyt valitut uudet tutkijatohtorit saapuvat ulkomailta ja ovat Suomen lisäksi kotoisin Espanjasta, Intiasta tai Ranskasta. Pidämme kansainvälistä kokemusta tärkeänä. Haimme tutkijoita, jotka tuovat uutta Turun yliopiston tiedeyhteisöön ja ovat potentiaalisia tutkijoita omalle itsenäiselle tutkijanuralle, LLK:n johtokunnan puheenjohtaja professori Sirpa Jalkanen kertoo.

Hakijat valittiin kaksivaiheisessa prosessissa. LLK:n johtokunta arvioi hakemukset ja valitsi arviointien perusteella 12 hakijaa haastatteluihin. Valinnat tehtiin arviointeihin ja haastatteluun nojaten.

Kollegiumiin valitut tutkijatohtorit, sijoittava yksikkö ja ohjaaja

Mikel Calle, maantieteen ja geologian laitos
Ohjaaja: Prof. Petteri Alho

Tharun Kumar Kotammagari, kemian laitos
Ohjaaja: Apulaisprof. Tuomas Lönnberg

Johannes Nokkala, fysiikan ja tähtitieteenlaitos
Ohjaaja: Prof. Sabrina Maniscalco

Riikka Peltomaa, biokemian laitos
Ohjaajat: Prof. Tero Soukka and apulaisprof. Urpo Lamminmäki

Pankaj Kumar Singh, biolääketieteen laitos
Ohjaaja: Prof. Olli Pentikäinen

Gautier Follain (yhden vuoden rahoitus), Turun biotiedekeskus
Ohjaaja: Prof. Johanna Ivaska

LLK:n tutkijatohtorihaku järjestetään jatkossa vuosittain. LLK:n järjestämän säännöllisen rekrytoinnin tavoitteena on pitää noin 10–15 tutkijatohtoria työskentelemässä Turun yliopistossa LLK:n tuella. Seuraava tutkijatohtoreiden haku on tämän vuoden marras-joulukuussa.

Luotu 11.05.2020 | Muokattu 11.05.2020