Turun yliopiston tutkimusryhmä tutkii kaupallista toimintaa peruskoulun ympärillä – kyselytutkimus opettajille ja rehtoreille

09.11.2021

Suomessa koulutusliiketoiminta on verrattain uutta, eikä siitä olla käyty paljoa julkista tai tieteellistä keskustelua. Turun yliopiston tutkimusryhmä toivoo lisää tietoa opetusalan ammattilaisten näkemyksistä koulutusliiketoiminnasta osana suomalaisen peruskoulujärjestelmän nykytilaa ja tulevaisuutta. Peruskoulun opettajien ja rehtoreiden toivotaan vastaavan kyselyyn marraskuun aikana.

Liiketoiminnan kiinnittyminen koulumaailmaan on muuttanut koulutuksen käytäntöjä ja periaatteita monissa maissa.

– Suomessa on havaittu järjestäytymistä koulutusliiketoiminnan alalla erityisesti vuoden 2015 jälkeen. Kaupalliset toimijat tulivat suomalaisille opettajille ja koulun henkilökunnalle tutuiksi viimeistään keväällä 2019 maan siirtyessä etäopetukseen koronaviruspandemian seurauksena. Nyt on tärkeää kerätä tietoa millaisia etuja ja haittoja suomalaiset opetusalan ammattilaiset näkevät suomalaisen koulutuksen kaupallistumisessa, Turun yliopiston väitöskirjatutkija Nina Nivanaho kertoo.

Turun ylipiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa on käynnistynyt tutkimushanke, jossa kootaan opetusalan ammattilaisten näkemyksiä suomalaisesta peruskoulujärjestelmästä sekä kaupallisen toiminnan kasvusta peruskoulutuksessa ja sen ympärillä.Kysely on suunnattu perusopetuksessa työskenteleville luokanopettajille, aineenopettajille, erityisopettajille, opinto-ohjaajille ja rehtoreille.

Tutkimuksella tuotetaan tietoa opetusalan ammattilaisten näkemyksistä koulutusliiketoiminnasta osana suomalaisen peruskoulujärjestelmän nykytilaa ja tulevaisuutta. Tulokset auttavat tulkitsemaan suomalaisen koulutuspolitiikan viimeaikaisia kehityssuuntia, jotka voivat ennakoida suuria muutoksia opettajien työhön myös Suomessa.

Vastaaminen on anonyymiä ja vie 15–20 minuuttia. Kysely on auki tiistaihin 30.11.2021 saakka.

>> Lue lisää tutkimuksesta ja vastaa kykselyyn

Luotu 09.11.2021 | Muokattu 09.11.2021