Turvallinen koulu tehdään yhdessä – Kansallinen tutkimushanke tarjoaa kuusi työkalua ja toimintamallia koulujen turvallisuuden kehittämiseksi

22.02.2024

Yhtenä hankkeen tavoitteena on ollut tarjota peruskouluille monipuolisia välineitä turvallisuuden kehittämiseen.

ONNI on turvallinen koulu -tutkimus- ja kehittämishanke on tuottanut kuusi eri työkalua ja toimintamallia koulujen turvallisuuden arvioimiseen, kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Lisäksi hanke on tuottanut uutta kansallista tutkimustietoa aiheesta.

Kyseiset työkalut, toimintamallit ja tulokset julkaistaan hankkeen loppuseminaarissa Tutkimustiedosta käytännön turvallisuustyöhön, joka järjestetään 12.3.2024 klo 11.30–17 Helsingissä Hotel Arthurissa (Vuorikatu 19). Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä. Seminaarissa käydään hankkeen tulosten lisäksi läpi Suomen koulujen turvallisuuden nykytila ja keskustellaan siitä, miten tulevaisuuden turvallisesta koulusta tehdään tätä päivää. Seminaarin avauspuheenvuoron pitää opetusministeri Anna-Maja Henriksson ja tilaisuuden päättää Heli Nederström opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Koko ohjelman löydät hankkeen verkkosivuilta.

Media on lämpimästi tervetullut osallistumaan seminaariin. Ohjelma sisältää lounaan ja kahvin.

Ilmoittauduthan lähitilaisuuteen 8.3.2024 mennessä Forms-lomakkeen avulla. Jos osallistut etänä, viimeinen ilmoittautumispäivä on 11.3.2024.

ONNI on turvallinen koulu -hanke on vuosina 2022–2024 toiminnassa ollut tutkimus- ja kehittämishanke. Turun yliopiston johtaman hankkeen tavoitteena on ollut tehdä peruskoulujen turvallisuuden hallinnasta yhteisöllistä ja tarjota peruskouluille monipuolisia välineitä turvallisuuden kehittämiseen. Hanketta on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.

– Hankkeen tutkimus- ja kehitystyö tuovat kansalliseen kouluturvallisuuskeskusteluun tuoreen näkökulman ja tutkimustietoon perustuvia välineitä turvallisuuden kehittämiseen. Näin mittavaa koulujen turvallisuutta käsittelevää hanketta ei Suomessa ole vielä koskaan ollut, hankkeen projektikoordinaattori Emilia Luukka kertoo.

Luotu 22.02.2024 | Muokattu 22.02.2024