600 000 euroa turkulaiseen RS-virustutkimukseen ‒ Tyksissä tutkitaan kolmen vuoden aikana 2 000 vastasyntynyttä

17.01.2017

Kansainvälinen RESCEU-konsortio on saanut Euroopan unionin tukemassa rahoitushaussa yhteensä 29 miljoonaa euroa RS-virusten merkitystä selvittävään tutkimukseen. Tutkimuskonsortion ainoa suomalainen jäsen on Turun yliopiston lastentautiopin professori Terho Heikkinen, joka työskentelee myös tutkijana Turun yliopistollisessa keskussairaalassa.

​RS-virus on maailmanlaajuisesti tärkein pikkulasten alahengitystieinfektioiden aiheuttaja. Vuosittain yli 30 miljoonaa alle 5-vuotiasta sairastuu RS-viruksen aiheuttamaan keuhkokuumeeseen tai ilmatiehyiden tulehdukseen. Joka kymmenes heistä joutuu sairaalahoitoon, ja tautiin liittyy myös huomattavaa kuolleisuutta.

Professori Terho Heikkisen virustutkimusten pääpaino on tähän saakka ollut influenssassa, ja siihen liittyviin tutkimuksiin on Tyksissä osallistunut yhteensä tuhansia lapsia Turusta ja lähiseuduilta. Tutkimusten tulokset ovat vaikuttaneet ratkaisevasti influenssan rokotus- ja hoitokäytäntöihin Suomessa ja myös kansainvälisesti. Influenssaan ja muihinkin viruksiin liittyvät tutkimukset jatkuvat edelleen, mutta nyt pääpaino koko projektissa on siirtymässä RS-virukseen, joka on tällä hetkellä maailman ”kuumin” hengitystievirus.

– Juuri julkaistussa tutkimuksessamme totesimme, että lähes 30 prosenttia alle kolmevuotiaista turkulaislapsista sairastuu vuosittain RS-virusinfektioon, ja lähes 60 prosenttia näistä lapsista saa RS-virusinfektion komplikaationa korvatulehduksen. Kyse on siis merkittävästä lapsia ja heidän perheitään rasittavasta sairaudesta, tiivistää Heikkinen.

RS-virusinfektioiden ehkäisyyn ja hoitoon ei ole olemassa rokotteita tai tehokkaita lääkkeitä. Parhaillaan virusta vastaan on kuitenkin kehitteillä useita erityyppisiä rokotteita ja viruslääkkeitä, joista toivotaan lähivuosina saatavan huomattavaa apua erityisesti vaikeiden RS-virusinfektioiden ehkäisyyn ja hoitoon.

2 000 vastasyntynyttä mukaan

Tyksissä tehtävään tutkimukseen otetaan mukaan noin 2 000 vastasyntynyttä lasta seuraavien kolmen vuoden aikana. Tässä seurantatutkimuksessa selvitetään näiden lasten sairastuvuutta RS-virukseen sekä erityisesti tämän viruksen lapsille aiheuttamia sairaalahoitoja.

– RS-virustutkimusprojekti on suoraa jatkoa pitkäkestoiselle lasten hengitystieinfektioita käsittelevälle tutkimukselleni, jota on tehty Turussa vuodesta 2000 alkaen. Yhteistyö turkulaisten perheiden, päiväkotien ja koulujen kanssa on ollut erittäin toimivaa. Kiitos kuuluu myös Tyksille sekä Turun yliopiston virusopin laitokselle ja sen tutkijoille, joiden apu vuosien mittaan on ollut ensiarvoisen tärkeää, kiittää Terho Heikkinen.

RESCEU-tutkimuskonsortio on vahva yhteenliittymä

Eurooppalainen tutkimuskonsortio RESCEU koostuu 18:n eurooppalaisen yliopiston, kansanterveyslaitoksen tai lääketehtaan tutkijoista. Mukana ovat muun muassa Oxfordin yliopisto ja Lontoon Imperial College. Turun yliopisto/Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on tutkimuskonsortion ainoa suomalainen jäsen. Turussa tehtävien tutkimusten osuus yhteensä 29 miljoonan euron rahoituksesta on 600 000 euroa.

Viisivuotisen tutkimusprojektin pääasiallisena tavoitteena on selvittää perusteellisesti RS-viruksen aiheuttamaa tautitaakkaa erityisesti lapsilla ja ikäihmisillä. Projektin tavoitteena on myös määrittää RS-virusinfektioiden aiheuttamat taloudelliset vaikutukset, kehittää RS-virusepidemioiden seurantaa Euroopassa sekä etsiä sellaisia biologisia tekijöitä, jotka liittyvät RS-viruksen vaikeimpiin taudinkuviin.

– Vuonna 2014 perustimme muutamien eurooppalaisten tutkijakollegoiden kanssa RS-virustutkimukseen keskittyvän tutkijaverkoston (ReSViNET). Verkosto laajeni nopeasti maailmanlaajuiseksi, ja se on tällä hetkellä kiistatta yksi merkittävimmistä toimijoista kaikessa RS-virukseen liittyvässä lääketieteellisessä tutkimustyössä. Tämän EU-apurahan saanut tutkimuskonsortio (RESCEU) on perustettu ReSViNET:in pohjalle laajentamalla sitä edelleen eri osa-alueiden parhailla asiantuntijoilla, taustoittaa Heikkinen.

RS-virus – maailman ”kuumin” hengitystievirus

RS-virus (respiratory syncytial -virus) on maailmanlaajuisesti tärkein pikkulasten alahengitystieinfektioiden aiheuttaja. Tyypillinen taudinkuva imeväisillä on ilmatiehyiden tulehduksesta johtuva uloshengitysvaikeus, jonka vuoksi noin 2–3 prosenttia lapsista joutuu ensimmäisen ikävuotensa aikana sairaalahoitoon. Tuoreiden arvioiden mukaan maailmassa sairastuu vuosittain yli 30 miljoonaa alle viisivuotiasta lasta RS-viruksen aiheuttamaan alahengitystieinfektioon, johon liittyy myös huomattavaa kuolleisuutta.

Luotu 17.01.2017 | Muokattu 17.01.2017